Havi riport #007 – 2023/11 – Lucskos november, jöjj velem!
Kategória:

No, nem zacher gábori értelemben, a túlságosan tenyérbemászó, megmondó, a médiát a semmivel is körbeturnézgató, zsebelő celebesek módján! A mélyebb okokról, megelőzésről (urambocsá’ megoldásról) sosem esik szó, csak az állandó aggresszív népnevelés megy, a fenyegetések, okoskodások vég nélküli, tape loop-sorozata. A metsző hideg a bőr alá kúszik. Elver a jeges eső, szétfúj a hideg szél. Komor fellegek úsznak az égen, a középfülgyulladástól nem hallani semmit, a sztereóból a bal csatorna elesett, monoban megy minden, kínomban már a céges laptop túlforrósodásra hajlamos tápegységére dobok egy konyharuhát és azon fekszem. Már nem is figyelünk oda a beszédre, hisz nem mond semmit, megszólalni pedig teljesen felesleges. Az uszítások, kampányok, hazugságbeszédek tovább folytatódnak. Az ételeknek nincs íze. (Amúgy az italoknak sincs már.) Az év végi meghülyülés még mindig divat, de már legalább karácsonyterrorban telik. Ilyenkor a legjobb kivonulni kicsit a világból. Rohadjon meg minden tech-cég az év végi bónuszért folytatott álküzdelmeivel, PR-kommunikációjával, critical update-jeivel, algoritmusfrissítő-dezodoráló-nyomeltüntető húzásaival. Ilyenkor jó igazán meleg pokrócba burkolózni, magunk mellé venni a folyton alvó (néha rókázó) kutyát, a könyveket, kalligráfiát, kötnivalót, vagy csak szimplán írni és olvasni a H.I.T-et, erőt meríteni a szubkultúra önújratermelő, kellemes meglepetést szerző csodáiból.

Ezért vagy itt te is, nem?



Belföldről jelentjük:

DJ Palotai, lement az utolsó mix.

Ismét elment váratlanul egy legenda. 62 éves korában DJ Palotai (Palotai Zsolt), az underground elektronikus zene lemezlovas, zeneértő és zeneszakértő ikonja, a Tilos az Á és a Tilos Rádió meghatározó szereplője is itthagyott minket. Épp aznap kitüntették, de örülni már nem tudott az elismerésnek, egy korszak tűnik el vele együtt. Minden hónapban egyre szegényebbé és elhagyatottabbá válik a világ. Nagyon bízom benne, hogy kulturális hagyatékát lesznek, akik képesek majd tovább vinni. Nyugodjék békében.


CMC: Dance & Coma

Újabb darab érkezett a CMC műhelyből csöpögtetve a közelgő Encore albumból, eddig talán a leglassúbb, legkomorabb, legszomorúbb felvételük ez, azt hiszem. Az előadóművész-frontember narratívája és melankolikus felismerése és beletörődése. A helyzet annyira gyökeresen megváltozott, hogy az ellentétek képekbe tömörített felsorolása nagyjából egyenértékű a szívben jól megforgatott recés pengéjű, fanyelű Tramontina konyhakéssel. Tánc kontra kóma, élet kontra álom, végtelen kontra vég, gyümölcsök kontra gránátok, elnémult színpadok és kiégett végfokok kontra autókból felcsapó kipufogógázok, utcák kontra zsákutcák, ismertség kontra ismeretlenség, és még egy sor gazdag példa a kötelező érvényű kiheréltségről, elkopásról, elmúlásról, elfeledésről, egy korszak, egy kultúra, az emberi élet(történet), remények és vágyak elhalványulásáról, majd végleges eltűnéséről.

Ahhoz képest, hogy konferanszié, tapsvihar és derűs közönségzaj az indítása, úgy szédül bele hamar a mélységbe, sötét basszusokba, mint ahogy a halott sírgödrébe akarnak belezuhanni a gyászoló hozzátartozók egy temetésen a végső elhantolás előtt. A lüktetést és a drámai dallamokat pedig mi töri meg? Mibe fut ki végül az egész? Az intenzíven egy egyre lassabban pittyegő lélegeztetőgép hangjával és egy elhaló éles sivítással. “A pupillareflex negatív, az exitus beállt.” – áll az Escalator zenekar számában, és a hatalmas szemben látható, örökre lezárt, berozsdásodott csapú vízvezeték aligha lehetne ennél jobb illusztráció a számhoz (Ebmer Boldiman stabil művészi látásmódja). Együttérzésem, részvétem, részvételem.


Ilyen volt a Kris Baha / Kontravoid Live a Robotban

Fotó: Szenyán Alex / Necrogenesis Webzine (Facebook)

2023. november 8-án szerda este már elég nagy izgatottságban voltunk, hogy miként alakul a Robotban a két ritka különleges vendég fellépése, amely a Fekete Zaj és a Robot szervezésében valósulhatott meg. Elsőként az lepett meg, hogy mennyire sokan eljöttek a hétköznap este ellenére is, plusz a szokásos párhuzamosságok, hisz a szomszédos Lärm-ben is esemény zajlott. Ahogy levonultunk, Kris Baha már ott cikázott körülöttünk, mellettünk, láthatólag ő is izgatott volt, pedig a 13 állomásos európai turnéjuk ötödik állomása volt a budapesti, addigra már belerázódhattak, begyakorolhatták.

Hogy ez mennyire így volt, az az energikusságán látszott és hallatszott is rendesen. Mondjuk a flyer és az eseménykiírás alapján én azt hittem, hogy a Kontravoid lesz a warm-up és Kris Baha lesz a főszereplő, de azt se bántam, hogy ezt benéztem és pontban 20.20-kor beindult a füstgép és retinagyilkos sztroboszkópozás, erős vörös és fehér fények villództak ezerrel, látni szinte semmit nem lehetett (eléggé hátra szorultunk a pincében), hallani azonban mindent. Fülig ért a szám, ahogy felismertem a legújabb Ghosts in the Machine egyik húzószámát, az I’ve Become-t, ami nagyon jól eltalált kezdés volt. Mondanám, hogy beindult a tömeg a pincében, de táncolni nem volt igazán mozgástér, viszont jobban figyelhettünk arra, ahogy fehér farmerdzsekijében, brutális talpú dinoszaurusz-bakancsában, napszemüvegben ugrándozik Baha, hol tekerget, hol dobol, hol pedig…hát épp a levegőben van. Mindezt a vastag füstön átszűrődve, miközben majd kifolyt a szemünk a fényektől. Meg kell hagyni, nagyon elemében volt, rég láttam ennyire energikus előadást és bár ilyenkor a texturáltsága az ipari elektronikus zenéknek elvész valamennyire (és ez nem a hangosítás hibája), mindannyian örvendezhettünk annak, hogy színpadon láthatjuk és a legmasszívabb számai rendes hangerővel masszírozzák a belső szerveinket, amelyeknek a létezését már rég el is feledtük. Az előadása egyetlen percre sem ült le, sőt, nemhogy elunni nem lehetett, hanem kimenni sem, szomorúságomra még rövidnek is hatott. A feszes tempó miatt ráadásra nem volt mód, köszönet, majd átszerelés a Kontravoidra.

A Kontravoid terén nem vagyok mindennek a tudója. A szakállas mester talpig feketében, maszk nélkül kezdett bele a műsorába, erős energiahullámokat lökött felénk és addigra még jobban megtelt a pince, telefonok lendültek a magasba, és továbbra sem lehetett sokat látni. Az előadás egy drámai pontján aztán feltette az imázsához hozzánőtt maszkját és abban tolta tovább. Nem egészen vágom, mit és mennyire láthatott benne, én biztosan nagyon aggódtam volna, hogy leverek valamit (pl. egy drága eszközt) az állványokról. Mások elmondása szerint a régi számainak átszerelt, felújított változatait kaptuk, ezt bevallom, nem tudom megítélni, mert csak rögtönzötten és váltogatva szoktam Kontravoid-számokat hallgatni. Számomra egy csöppet monotonnak, egysíkúan döngölősnek hatott, de attól a pince még ugyanúgy telített maradt, én viszont kijöttem kicsit és akkor botlottunk bele épp Kris Bahába, aki a merch-pultnál álldogált. Így odamentünk beszélgetni hozzá, ami életem egyik legemlékezetesebb, sőt, feledhetetlen zenész-beszélgetése volt. De hogy mi mindenről volt szó köztünk, ezt majd inkább egy későbbi alkalomra tartogatom. Fáradtságnak nyoma sem látszott rajta, lelkesen és pörgősen mesélt mindenféléről, nagyon örült nekünk és baromira megtisztelve érezte magát (meg volt lepődve), amikor megmutattam neki a telefonomon azt a 2020-as H.I.T-cikket, amiben három anyagáról is írtam. Aki esetleg visszaolvasná: HIT_ISS03 (2020) Kris Baha: In Your Arms / My Master / Palais (2018-2019) 44. oldal.

Legkedvesebb lesifotóm, mikor Planetdamage és én épp Kris Bahát faggatjuk és a remek sztorijait hallgatjuk.
(Fotó: Bands Through The Lens Hatalmas köszönet érte!)

Nem lehetett könnyű dolguk, hiszen másnap este már Linzben, utána következő nap pedig már Bukarestben kellett színpadra állniuk és mindezt autóval, cikázva, vezetve, és ez még csak a közepe volt a turnénak. Itt nálunk viszont nagyon lelkes és elkötelezett rajongókkal találkozhattak, ami remélhetőleg extra adag energiát adott nekik a továbbiakhoz és Budapestet ezek után is útba ejtik majd, mert tudják, hogy ide érdemes elkanyarodni vagy itt (is) megállni.

A YouTube mellett koncert képanyagokért javaslom az alábbi forrást:

Fotógaléria Fekete Zaj Facebook: Kontravoid, Kris Baha @ Robot (fotók: Bands Through The Lens)

Kris Baha setlist (nem 100% garantált a pontossága)

  1. I’ve Become (Ghosts In The Machine, 2023)
  2. Machine Dawn (Ghosts In The Machine, 2023)
  3. Sentients (Ghosts In The Machine, 2023)
  4. In Your Arms (In Your Arms, 2018)
  5. Electric (Kris Baha Remix – Boy Harsher cover, 2021)
  6. Revolting (In Your Arms, 2018)
  7. Nothing Is Real (Ghosts In The Machine, 2023)
  8. Haunting Me (Ghosts In The Machine, 2023)
  9. Into The Dark (Into The Dark, 2021)
  10. Mvtational (Ghosts In The Machine, 2023)

Kontravoid setlist (nem 100% garantált a pontossága)

  1. Turn Away (Too Deep, 2019)
  2. So It Seems (So It Seem, 2017)
  3. (ismeretlen)
  4. Cost of Life (So It Seem, 2017)
  5. Silent Visions
  6. (ismeretlen)
  7. Nitrous (Faceless, 2021)
  8. Engage (Faceless, 2021)
  9. Too Deep (Too Deep, 2019)
  10. Faceless (Faceless, 2021)

E-Diode Live a 101Klubban, 2023.11.04.

Az Explosive Diode egy korábbi, betegség miatt elhalasztott koncertjét pótolta be 2023. november 4-én a 101 Klubban, ahol a dekoráció a régi, a vendégszeretet meg örök. Az eseményt nagyon vártam, mert már nagyon itt volt az ideje annak, hogy ismét kiadjam a gőzt a fiúk lendületes és egyedi, elektronikus tánczenéjére. Tudom, többször is írtam róluk, hogy mennyire jól összeszokott és rutinos live-zenekar az E-Diode, és ezen az estén sem hagytak efelől kétséget. A műsoruk mostanra át lett variálva kicsit, ennek köszönhetően egy lassabb introval nyitottak és a sok pörgős tétel közé illesztettek lazulósabb, középtempós, elszállós zenéket meg újdonságokat. Ezzel most az őszi fáradtságban talán még én is jobban boldogultam és örömmel konstatáltam, hogy egyre többen látogatnak el a fellépéseikre, emberek kezdik átvenni, fogni az eredeti dióda-adást, a cyber-western-blues hangulatot és fokozatosan nő a közönség körében a táncolási hajlandóság is. A sok munka, készülés, próbák, élőzés biztosan meghozza az eredményt és nemsokára elmondhatjuk, hogy az E-Diode már kinőtte a kisszínpadok világát és ideje több teret meg hangerőt biztosítani nekik. Simán el tudom képzelni tavasszal és nyáron szabadtéri színpadokon őket. A magam részéről annyit mondhatok, hogy felszabadító és alaposan átmozgató este volt, kölcsönös lelkesítésből sem volt hiány, az egyik rendszeres vendég pedig szokás szerint bedobta az “E-diode Fitness DVD-t!” poénját, mert az annyira találó.

Kövessétek be őket Facebook-on, vannak ott további kép- és hangfelvételek is és kezdjetek el E-Diode koncertekre járni. Tovább fogtok élni. December 30. az S8-ban például tökéletes lesz erre.


Calm T: In Symbiosis With Evil

Mikor Calm T-vel (Purczeld Tamás) legutóbb találkoztam és a készülő nagylemezéről kérdeztem, még nem volt teljesen biztos benne, hogy idén meg tud jelenni a kiadványa. Számos közreműködővel kellett ugyanis szinkronban lennie és úgy festett, hogy csúszás, az bizony lesz. Ennek ellenére már a novembert feldobta az In Symbiosis With Evil megjelenése. Nyilván nem hagyta nyugodni, addig hajszolta, ameddig “release-ready”-vé nem válik. Hibátlan munka lett.

Többszöri meghallgatás után biztosan mondhatom, hogy az előzetes várakozásaimat jócskán felülmúlta ez a produktum, amely igen alapos bizonyítéka Calm T elszántságának, tanulási és gyakorlási erőfeszítéseinek, de alátámasztása a zenészi és dalszerzői képességeinek is. Ugyanis az anyag tisztességesen kimunkált, változatos, zeneileg (keserédes és klubrázós szintipop-tól az EBM-ig terjedő) széles skálán mozog. Sokszor csak vakartam a fejem, hogy bizonyos hangkészleteket, effekteket, editálásokat hogyan és mivel sikerült létrehozni? Egyszer tutira a nyakába mászok és nem engedem el addig, ameddig ezeket a titkokat el nem árulja.

Röviden: igen hangulatos, egyszerre sugároz bőr alá kúszó nyirkosságot, melankóliát, szürkeséget, ugyanakkor édes és önfeledt felszabadultságot, energikusságot, tánckészültséget is. Kifejezetten előnyös ez, mert sokféle érzelmi skálán kirándultatja a hallgatóját, így egészen biztos, hogy alaphangulattól és zsánerkényszerektől függetlenül is bárki találni fog rajta olyan felvételt vagy remixet, amelybe bele fog szerelmesedni. A borítója senkit ne rettentsen el, profizmus van mögötte lépten-nyomon, plusz a teljes erőből beleszaladás az általunk ismert synth-pop legdúsabb legelőibe. Mindez ízlésesen, és nem görcsösen megfelelve holmi műfaji szabálykönyveknek.

Vannak rajta erős meglepődési és homlokráncolási pontok is (egyáltalán nem rossz értelemben!), amelyek váratlanul rántanak ki a hallgatási menetek során újra meg újra. Ilyenek például a Ne nézz le (Pixelplants motorral), az I like the Girls with Tattoo (az itthon méltán nagyrabecsült, hamburgi EBM-kohós Tension Control, Michael Schrader előadásában) vagy az Outro (Cyberbob Outmixe, ami olyan laibachos, művészi, remek).

Az albumot minden leendő és régi zenésznek is jó szívvel ajánlom, ugyanis kitartással és sok munkával ilyen remek produktumok képesek születni, legyen ez egy jó példa rá.

Persze jelezném, hogy Calm T sem ússza meg. A 2024-es HIT_ISS07-ben ennél jóval több sort, sőt, oldalakat fog kapni az anyag, teljesen megérdemelten.

Hallgassátok, de vegyétek is meg, megéri az árát.


Egyéb izgalmas gócpontok

Az A38 hajó orrában a francia Blind Delon vendége lesz a hazai Stahlgeist, lesz tévés közvetítés, hacacáré meg ringatás, Step by Step. Kiváló alkalom, hogy az EBM-re (mint ragályos betegségre) hivatkozva mondd le a szokásos karácsonyi céges bulidat és egy jobb környezetben, kontextusban, keménységben legyél – a kollégáid helyett.

Ezek se rossz kibúvók, már csak a BNC, VNV Nation, Cold Contrast, LVCRETIA miatt is.


Nemzeti sorstragédiánk: a múlt, a jelen és a jövő

Remegő kezekkel veszem le a kemény 490 forintra beárazott (egyébként senkinek sem kellő), 2015-ös magyar SF-antológiát, a 2045-öt a nyikorgó, olajat vagy WD40-et sosem látott, vidéki Coop üzlet forgó polcáról, nem túl messze a húspulttól. Kicsit gyűrött, kicsit szenes már a gerince, de tele magyar SF-novellistákkal, ahogyan elképzelték az évtizedekkel későbbi jövőnket. Füstölt tokaszalonna és régi, flóraszeptes padlófelmosás illata csapja meg az orromat. Vicces az aktualitása, hogy a Hősök tere mögé épp most terveznek egy fallisztikus (még erősebben, még gyorsabban, még magasabbra!) luxusfelhőkarcolót, pont ez köszön vissza a borítóról is. Kicsit szégyenkezek, pedig amúgy nem volna rá semmi okom. Ennél egyszerűbb dolgokat sem sikerült megoldanunk, de mindenhonnan a melldöngetés visszhangja vesz körbe minket minden egyes áldott nap. Praise be. Örökké velünk maradtok.

Ebben az időtlenségben és eltévedésben förmedünk meg majd mind.

Ebben a dezorientáltságban, ahogy a múltat kiéhezett heroinista módjára, fogcsikorgatva restauráljuk, a jelent a közbeszéd, a pillanat uralásának olcsó és raklapos tárgyává tesszük feltartott mutatóujjakkal, a jövőről pedig túlságosan nagyvonalúan, ölég faszogányos, uborkafára mászósan gondolkodunk, előre kizsigereljük az összes erőforrását, pedig még ott sem tartunk. Óh, közel sem.

Amint hazaérek, egyből leveszek mellé a benti könyvespolcomról egy másik antológiát, a német dtv kiadó, Generation 3000 Geschichten aus der Zukunft kötetét, amelyet iskolások írásaiból állítottak össze. Félelmek és remények ölelkeznek össze görcsösen, miközben “mindannyian halottak gyermekei vagyunk” (á la Para-Kovács Imre).

Innen lesz szép nyerni. Mármint annak, aki még ott tud lenni, hogy ugrándozzon gólörömében. Egyszerre elfog valami érthetetlen és mély szomorúság. Nem is értem, hogy miért.


H.I.T mélyfejtési munkálatok megkezdődtek!

Ahogy visszanéztem a régebbi FB-posztjaimat, meglepődve tapasztaltam, hogy napra pontosan november elsején harangoztam be az előző szám munkálatainak megkezdését. Nem volt ebben tudatosság, csak a belső ösztön és szezonalitás véletlen egymásra találása. Mikor eljön a november, elromlik az idő, nem érdemes a felszínen tartózkodni, kevesebb a fény, olyankor esik jól alászállni a mélybe és elővenni régi és új lemezeket boncolgatásra, újrahallgatásra és írásra. Odakint szakad egész nap az eső, de bent lázas munka folyik, forognak az érdekesebbnél érdekesebb, elgondolkodtató felvételek, buzgón írt sorokkal és képekkel töltődnek fel az oldalak.

Sokat nem tervezek még elárulni a jövő tavaszra érkező HIT_ISS07 magazinszámról, de annyit megoszthatok, hogy 20 magyar és 20 külföldi underground kiadványt szedek épp szét, legtöbbje 30-40 éves, ezért ideje végre leporolni és új füllel meghallgatni. Az új számban lesznek még asszonyok, lányok, nők, gyerekek, ipari játék- és dokumentumfilmek, trackerek, svédek, japánok és némi keserű mandula meg kalocsai erős paprika szintű humor is.


Külföldről jelentjük:

Vince Clarke megcsinálta a tökéletes meditációs doom ambientet

A 63 éves szintetizátorguru (korábbi tagja a Depeche Mode, Yazoo, Erasure zenekaroknak) a covid alatt bezárkózott a new-york-i stúdiójába és hosszas kísérletezések, mély fájdalmakkal övezett munka árán megalkotta a Songs of Silence albumot túlnyomórészt Eurorack moduláris szintetizátorokkal. Egy szombat délutáni gyengélkedős időszakomban ezzel a zenei anyaggal dőltem le aludni egyet, de bár ne tettem volna. Az alvás mondjuk félig-meddig sikerült, de egyúttal olyan tudatalatti utazásba is rántott bele, ami egy apokaliptikus kirándulással ért fel. Hatalmas teherszállító gépek szálltak a fejem felett, hegyek mozdultak meg és lépkedtek felém, a természet tetőtől-talpig a fejére állt és rezonált, hegedűvonók karistolták a nyakamat és lélegzetállítóan szélesre húzott (lerombolt) tájképek jelentek meg előttem. Belenéztem egy erdőben talált kartondobozba és a mély univerzum nézett vissza belőle rám. Minimalista, komor, érző és legfőképp lenyűgöző drone ambient filmzene lett a Songs of Silence. Valódi, eredeti és egyedi, részletes. Ha valamire nem számítottunk volna, akkor ez a gyönyörű és mély, 40 perces lemez Vince Clark-tól. Ez az anyag garantáltan be lesz szerezve CD-n, mert életem végéig el kell kísérjen. Bővebben a HIT_ISS07-ben még írok róla.



Rick Rubin: A kreatív folyamat

Azt mondják, hogy a híres zenei producerguru (együtt dolgozott a Run-D.M.C., a Metallica, a Red Hot Chili Peppers, a Slayer zenekarokkal és még rengeteg zenésszel) önsegítő tanácsadó könyve meglehetősen túl lett hájpolva-reklámozva, azonban az idei megjelenés után nem sokkal máris utánnyomásban van a mű. A 21. Század Kiadó tehát vagy nagyon ráérzett valamire, vagy tényleg nagyon jó ez a könyv, vagy rengeteg válságban lévő alkotóművész akad nálunk. (Ez utóbbire szintén tippelnék. Amúgy a többire is.)

Most, hogy magam is olvasom a könyvet, gyakran nem is némán, hanem hangosan felolvasva, lassan tagolva, egyik ámulatból esek a másikba. Rubin szinte minden egyes oldalon olyan gondolatokat oszt meg, amelyek mintha évek óta ott lennének a fejemben, csak nyomtatásban eddig nem láttam még. Egyetlen sorával sem tudnék vitatkozni, mert mindegyik annyira ismerős a saját vagy más alkotótársaim nyüszögéséből és kényszereiből. Mikor valaki nem pontosan érti, nem tudja elfogadni, hogy milyen isteni erő is vezette a kezét, mikor létrehozott valami nagyszerű alkotást (“Ezt biztos, hogy én hoztam össze?”) vagy amikor azon szorong, hogy valami nem elég jó, nem elég maximalista, nem elég trendkövető, nem elég közönségbarát (“Ezt minek megcsinálni? Úgyse érdekel senkit!”) vagy amikor valaki annyira be van feszülve, hogy már az alkotás gondolatától és a publikálástól is összeszűkül az ánusza. (“Hogy én? Adjam ki? Lépjek elő? Na neeee…!”). Sokszor nevetek ezeken, és számos ingadozó hangulatú zenészbarátomra gondolok (most képzeletben ujjal bökdösöm is őket amúgy, szevasztok!), de Rubin nagyon szépen, érthetően, rövid, egyszerű, világos mondatokkal magyarázza el még az együgyű laikus lakosoknak is, hogy hogyan működik az alkotás folyamata, a művészet természete és mindenféle nem látható energiák és források megcsapolása. Nincsenek pontozott listák, útmutatók, ábrák benne. Csak gondolatok. Meg pár bekarikázott pötty. (A könyv grafikai tervét maga az író készítette és ragaszkodott hozzá, okkal.)

Nem hemzseg olcsó céges poénoktól. Nincs túlerőltetett “amerika-szaga”. Nincsenek benne belsős pletykák és elsztorizgatások nagy zenekarok viselt ügyeiről. Nincs kibeszélés, okoskodás, megmondás, kinyilatkoztatás. Ez egy békés könyv, az 1970-es évek tempójával írva, rusztikus, rideg, karcos szürke vászonkötésben, hatalmas betűkkel, nagyon nagy légüres terekkel, nagy sortávval és hozzá mégis megfelelő súllyal, szép szedésben, szép kötésben. Mintha direkt szembement volna a fancy könyvkiadás modern alapelveivel, tisztára olyan, mint levenni egy 1977-es komor műszaki szakirodalmat a járási könyvtárfiók hátsó traktusának egyik eldugott polcáról. Ilyen érzés, mikor kézbe veszem. Ugyanakkor nagyon is bele tudok merülni és sokszor a homlokomra tudok csapni, hogy “Úristen! Tényleg! Pont így van ez!”. Ezt érzem. Ezért szeretem ezt a könyvet nagyon. Ezért fogom rábeszélni a fiatalabbakat is, hogy olvassák el és lazuljanak le kicsit, éljenek, szeressenek és alkossanak görcsmentesen.

Itt egy másik nézőpont is a Qubit oldalán, ha valaki előzetesen tájékozódni szeretne.



EEnlarge Europe 2023 kutatási kérdőív: Hogyan hallgatunk zenét online és offline?

“Az életünk egyre gyorsabban változik, köszönhetően a technikai fejlődésnek, a szokásaink pedig ezzel együtt változnak, egyre újabb platformokat és eszközöket használunk, és már az AI is itt van a mindennapjainkban. Ez nagyban befolyásolja a zenehallgatási szokásainkat, de nem csak az egyértelmű módon, mint ahogy a lemezpiacból streaming lett, hanem ennél sokkal összetettebben. Minden nap új kihívásokkal szembesülünk, és ezek is hatással vannak arra, hogy hallgatjuk, fogyasztjuk a zenét. Tudni szeretnénk, hogyan.

Ezt a felmérést minden évben megismételjük, hogy a trendek változását is követni tudjuk és az új kihívásokat, lehetőségeket is felmérjük. Ez a friss tudás nem csak a kis kluboknak hasznos, de segít a zenészeknek, fesztiváloknak, kulturális szakembereknek is, és mindannyian nagyon hálásak vagyunk érte, ha a kitöltéssel segíted a munkánkat!

Az EEnlarge Europe együttműködési- és tudás-csere hálózat, kifejezetten a kis klubok számára, ahol minden zene kezdődik! Célunk, hogy ezzel a kérdőívvel jobban megértsük a közönséget: hogyan hallgatunk ma zenét online és offline. Ezt a tudást arra szeretnénk használni, hogy jobban megértsük a közönséget, hogy finomhangoljuk a klubok működését, kommunikációját, és stabilabbá tegyük a zenei ökoszisztéma alapját: a kis klubokat. Kitöltési idő: 10 perc” – így szól az EEnlarge Europe Survey, 2023. kutatási kérdőív bevezetőszövege.

Essetek neki, töltsétek ki, hasznos célt szolgál és nagyon jó kérdések vannak benne!



A szerelem hidegebb a halálnál: 40 éves Borghesia kazetta-újrakiadás!

Hogyan maradnak fenn a régi zenék, ha nem így, a digitális és az analóg ötvözésével? Eddig elkerülte a figyelmemet, de most nagyon kinyílt a csipám, mert az 1983-1984-es (40 éves!) Borghesia anyag, a Ljubav Je Hladnija Od Smrti (A szerelem hidegebb a halálnál) most a 4mgrecords jóvoltából kazettán limitált, sorszámozott, 100 példányos kazettán tovább él 2023. március 6. óta. Az akkori, eredeti vinyl példányt (1983-1984-es felvétel, ami a Top Ten stúdióban lett rögzítve) 2022-ben Alexander Ivanshenko Kijevben digitalizálta, remasterelte, erről készült a kazetta-verzió. Most gondoljunk bele picit, hogy a közösségi értékmentés mekkora jótétemény a régi és értékes dolgok átörökítésére. Sokan költöznek, kincseket érő és kis példányszámban a világban létező demókazettákat vagy lemezeket dobálnak ki a kukába (sajnos fanzinokat, aprónyomtatványokat is), de ameddig egyetlen fizikai példány is létezik és az (JÓ!) kezekbe kerül, addig a szubkultúránk nem vész el, nem megy gallyra, évtizedeken át hallgathatóvá válik (ameddig mondjuk áram van a házban).

Hatalmas respekt a 4mg recordsnak és Végh Iminek, továbbá mindenkinek, aki ilyen hagyományőrző ügyeken dolgozik – a közért. (Azt még azért illik hozzátenni, hogy a nevezett album utoljára 2017-ben a Borghesia saját gondozásában került digitálisan kiadásra remastered/reissue formában, de hát itt most a kazetta-kiadás és a limitáltság + a bónusz Borghesia képeslap a nóvum.)

Itt hallgathatjátok és rendelhetitek be.

Aztán ráadásnak itt van még a Click Click 1997-es gelsenkircheni remasterelt felvétele is! Egyszeri show volt, sok-sok dob, a Shadowblack albumukat volt hivatott promótálni. Unikális felvétel, ritka kincs ez is! Emeli értékét Adrian Smith Végh Imivel folytatott telefonbeszélgetése, melyben a fellépéssel és az albummal kapcsolatos emlékeiről mesél. Zseniális!

Erre itt tudtok rávetődni és pépessé gyentelni.



Gyárban felvett hangminták

JesterOfDestiny rejtélyes figurája a zenei alvilágnak, a Bandcamp szerint Hungary a lokációja (ez még megerősítésre vár), már ezért is izgalmas az, hogy kiadott egy Sounds I recorded while working in a factory (free sample pack) anyagot, rajta 12 darab 1 percesnél rövidebb, valódi gyári hangmintákkal. Nem sokunknak adódik olyan lehetősége, hogy egyrészt gyárban dolgozhasson, vagy ha nem, akkor oda beengedjék és még rögzítőeszközt is használhasson, ugyebár az ipari titkok és az ipari kémkedés tök para. Jester viszont jól használta ki a munkaidejét és készített remek, ipari zenészek számára jól samplingelhető csattogásokat, préseket, klaffogásokat telefonnal (jó, kicsit lo-fi) és még sokféle izgalmas zajokat. Ipari zenészeknek ajánlja, ő maga is használja. Kreatív, karitatív cucc és free! Ha ti is ipari környezetben dolgoztok, rögzítsetek nekünk ti is a melóhelyeteken!

Itt hallgathatjátok és tölthetitek le.



Tom Ellard videócsatornája és weboldala

“A More No egy olyan szám volt, amely nem került be a Since The Accidentbe – nos, készen áll.” – Tom Ellard weblapjáról, a Nilamox.com-ról.

Nem ismered Tom Ellardot? Ő volt a legendás ausztrál Severed Heads művészeti csoport (zenekar, ha úgy tetszik) feje, három kiadó tulajdonosa, zenész-művész-mindenes-projektes és hatalmas archivátor, elsősorban a 80-as évek dolgainak gondos őrzője, köztük a teljes Severed Heads audiovizuális és print dokumentációjáé. Nagyon szeretem a weboldalát, mert egyrészt lelkesít az őrültsége és a munkamániája, ebben, azt hiszem, rokonlelkek vagyunk. Most épp elkészült pár videóval, melyekben az 1982-84 közötti Severed Heads zenék újonnan rekonstruált (AI!) verzióit mutatja be, fejlett eszközöket használva az 1985-ben digitálisan mentett eredeti példányok szétszedésére. Tehát nincs Severed Heads, de szerencsére mégis van! Tom videócsatornáján hemzsegnek a jobbnál jobb és lélegzetelállító felvételek ennek az ikonikus bandának a munkásságából, nagyon megéri alámerülni a kommentszekcióban is, ott derül ki igazán, hogy mennyire sok embernek volt személyes élménye, emléke, tapasztalata ezzel a kivételes formációval kapcsolatban.

A Severed Seance System jövőre egyórás multimédiás anyaggá duzzad. Némi cinizmussal Tom azt írja:

“Ha kész, jegyeket árulunk a Bandcamp-en, majd élőben közvetítjük a műsort a videószolgáltatásukon. Ez praktikusabb módja élő közönség elérésének, mint átrepülni a bolygón, és 5000 dollárt fizetni az Egyesült Államok kormányának vízumért (még akkor is, ha 10 000 dollárnál többet ajánlanak fel egy olyan műsorért, amelyet nem csinálunk eleget).”

A Severed Heads a következő magazinszámban, a HIT_ISS07-ben is elemezve lesz, ugyanis az 1983-as Since The Accident c. albumuk megér pár oldalt, nem igaz? (Ahh, úgyis mindenki csak a Dead Eyes Opened számukat hallgatja! Ha-ha-ha!)

Olvasgassatok Tom Ellardot, jót tesz a lelki egészségnek és a kreativitásnak.



Tudományos részlegünkből jelentjük:


Találós kérdés: Jót tesz-e a gazdasági fejlődés az egészségnek?

A várható élettartam az elmúlt száz év szinte valamennyi gazdasági válságában az átlag fölé emelkedett. A gazdasági válságok, úgy tűnik, jót tesznek az egészségünknek. De miért? A német Brand Eins (első és utolsó kedvenc, eszes, intelligens magazinom!) szerzője, Johannes Böhme a 2020-as covid-leállás alkalmával vizsgálta ezt a jelenséget, és egy-egy gazdasági válságot vizsgált meg, kezdve egészen az 1929-es tőzsdekrachtól napjainkig. Az alaptézis az volt, hogy a recesszió miatt több ember elveszíti a munkáját, az infláció miatt minden drágább, az emberek egészsége pedig romlik és ez rosszabb mutatókat eredményez még a koronavírus időszaknál is. De valóban így van? A szerző több, világszintű kutatást és adatsort elemzett, és meglepő következtetésekre jutott.

Csak a főbb összefüggéseket hozom ide, ugyanis a cikk sajnos nem lesz már elérhető a havi riport megjelenésekor, németül meg – feltételezem – igen kevesen is olvasnák el:

  • A gazdaság és az egészség között igen bonyolult viszony áll fenn és ez gyakran konraintuitív módon téves következtetésekre enged bennünket. (Magyarul: nem úgy van, ahogy elsőre gondolnánk.)
  • A várható élettartam az elmúlt száz év szinte valamennyi gazdasági válságában az átlag fölé emelkedett. A gazdasági válságok, úgy tűnik, jót tesznek az egészségünknek.
  • Amikor a munkanélküliség növekedett, sokkal kevesebben haltak meg, mint korábban.
  • A gazdasági fejlődés egy bizonyos pontján a többletvagyon már nem feltétlenül vezet a várható élettartam növekedéséhez. (Magyarul: hiába van több pénze valakinek, nem fog feltétlenül tovább is élni. Még többet akar, még többet utazik, de még kevesebbet pihen, és még több szart is eszik össze-vissza.)
  • A recesszió idején megváltozik a vagyon és a várható élettartam közötti kapcsolat: Ekkor az átmenetileg alacsonyabb gazdasági aktivitás jobb az emberek egészségének. A konjunktúra idején az emberek keményen dolgoznak, a gyárak teljes sebességgel működnek, és az erőforrásokat rendkívüli módon kizsákmányolják (“Dolgozzatok melósok, mert őrült sok a megrendelés!” – felkiáltással.) A recesszió rövid távon leveszi a nyomást az emberekről, lassítani kezdenek. Amikor az emberek abbahagyják a munkába járást, a mindennapi ingázást, autóvezetést, csökken a forgalom és az energiafogyasztás. A levegő minősége hirtelen javulni kezd. Sokan tovább alszanak, több időt töltenek pihenéssel, és több idejük marad a családjukkal való törődésre. A férfiak több időt töltenek gyermekeikkel. A nők egyre inkább gondoskodnak idősebb rokonokról.
  • A tanulmányok azt mutatják, hogy a legtöbb ember egészségesebben táplálkozik szűkös és válságos időkben. Többet főznek otthon – és más, alaposabban megválogatott dolgokat vásárolnak, mint korábban. Kevesebb az alkohol-, drog-, cigarettafogyasztás – mert drágaság van és a spórolás kötelező. Az italfogyasztás már bonyolultabb ügy: válság idején az emberek összességében kevesebbet isznak, de azok, akik már korábban is sokat ittak, azok még többet fognak inni.
  • A gazdasági válságok általában csak akkor csökkentik a várható élettartamot, ha a csökkenés túlmutat egy nagyon súlyos recesszión – mint például a Szovjetunió összeomlásakor. Miután egy egész társadalmi rendszer és az egészségügyi rendszer is összeomlott, akkor jönnek a nagyobb bajok: emberek halnak meg szívrohamban, öngyilkosságban, alkoholizmusban, alultápláltságban és a rossz egészségügyi ellátás miatt.
  • A gazdasági konjunktúra idején jelentkezik viszont sokaknál a “kétségbeesés általi halál”. Ezek azok az emberek, akik megfelelő végzettség és munkaerőpiacképes szaktudás nélkül nem találnak állást maguknak, ezért önként “lekapcsolódnak” a gazdasági fejlődési szakaszról és a szisztematikus önpusztítást választják inkább, mert nem látnak semmi reményt, jövőképet tovább. Hiszen esélyük sincs.
  • A legtöbb ember számára a gazdasági válságok nem jelentenek viszont akkora horderejű egzisztenciális változást, tehát nem nő a halandóság, nincs több öngyilkos mint korábban és a munkanélküliség sem csökkenti a várható élettartamot, mint korábban ezt hittük. Általában előre látható, hogy a dolgok hamarosan, néhány hónapon vagy egy éven belül újra javulni fognak. Hogy újra találhatnak munkát, újra töltődni kezd a bankszámla, visszajönnek az ügyfelek. Érezni, hogy hogy érdemes kitartani.

Nos, így értünk körbe ezen a havi riporton zacher gábori értelemben. Ezután mindenki találja meg szépen a saját okait és indokait az életre, munkára, szórakozásra, egészségre és alkotásra. Köszönöm a figyelmet.




Megosztom ezt a cikket:

2 hozzászólás

  1. Balfake

    Hát én pl. kurvára nem fogyasztok kevesebbet semmiből, és az sem tűnt fel, hogy kevesebben halnának meg, az viszont igen, hogy többen (hadd ne mutogassak példákat az egészen közeli múltból). Biztos nagyon reménykeltő, testet-lelket építő állapot az is, ha valaki munkanélküli és már nem kell ingáznia, főleg ha kajára sincs pénze, hiszen akkor műanyagot sem zabál! Szóval lenyűgöző, hol tartanak ezek a brit tudósok szokás szerint.

    Válasz
    • Crit

      Lehet ez sokszor hirtelen és szubjektív (vélemény), azonban itt rengeteg már régóta (évtizedek óta) létező és új adatsorok összenézéséről, összehasonlításáról volt szó. Ebből jött ki a cikkben felsorolt következtetés. (Nem brit bulvártudósok voltak ezúttal.) Ha világméretű és több évtizedes kutatásokból ez jön ki, abban az egyéni érzés és benyomás nem feltétlenül reprezentáns.

      Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez is érdekelhet: