Rólam

Így kerültem kapcsolatba a dark underground alternatív színtérrel, és lettem ipari underground magazinkészítő és zenész.

Ki vagyok?

A szerzőről, aki elárulja, hogy miként került kapcsolatba a dark alternatív színtérrel, hogyan lett ipari underground magazinkészítő és zenész.

Farkas László (Crit), a HUN / INDUSTRIAL \ TECH ipari underground szubkulturális magazin készítője, az EMPELDE kísérleti zenei projekt gazdája. Emellett szövegíró, grafikus, esztéta, független művész, az ipari elektronikus zenék, a dark underground szubkultúrák és művészeti irányzatok kutatója.

Így indult

Ezzel a színtérrel a 80-as évek végén, még egészen fiatalon kerültem kapcsolatba. Magyarországra akkor még nehezen jutottak el a stílus képviselői és alkotásai, így csupán lelkes kazettásként ismerhettem meg az elektronikus testzenéket (EBM), ipari avantgárd és egyéb sötét alvilágból érkező kísérleti albumokat, amelyek óvatosan, gyakran észrevétlenül surrantak be az országba. Szomszédaink és szüleim nagy örömére Nitzer Ebb-re festettem a kerítést, Front 242-re és techno-ra vakoltam, Kraftwerk-re pedig hatalmas lelkesedéssel nyomkodtam a Commodore 64-et “alkotás!” felkiáltással.

Az ipari zenék egyedi identitáskeresése, hangzásvilága, mélysége, érzékenysége és energetizáló ereje élesen eltért az akkoriban dúló, erőltetett mainstream zenéktől. Ez egycsapásra átformálta az ízlésemet, és a téma alaposabb megismerése, kutatása felé fordította a figyelmemet. Mindent mániákusan gyűjteni kezdtem, ami csak fellelhető volt. A valódi áttörést azonban a németországi ösztöndíjas időszakom jelentette, melynek köszönhetően kapcsolatba kerülhettem az ottani színtérrel, klubokkal, művészekkel, lemezpiaccal. Ezekről az információéhes időkről, a magyar színtér alakulásáról és körülményeiről, egészen a magazin beindításáig egy hosszabb összefoglalót is írtam.

Zenészként

Zenélni viszonylag későn, 2010-ben kezdtem.

Az EMPELDE egy kísérleti, filmzeneszerű, dark ambient és ipari EBM elektronikus zenei projektnek indult egyszemélyes formációként. Magam sem gondoltam volna, hogy közel egy évtized alatt 18 kiadványt fogok létrehozni. Úgy gondolom, hogy az alkotás ezen formája csak még tovább növelte bennem a tiszteletet az előadóművészek, dalszövegírók, zenészek, hangmérnökök, és mindenféle producer-tech-zsenik iránt. Emellett abban is sokat segített, hogy ne csupán zenehallgatóként és elméleti kritikusként tekintsek mások műveire, hanem jobban megértsem az alkotási, zeneszerzési folyamat sokszor nehézségekkel teletűzdelt, komplex folyamatait is.

A magazinom, írásaim és a zenéim is elsősorban a magyar közösség számára készülnek.
Végtelen tiszteletből mind a bátor alkotók, mind az értő közönség iránt.