Havi Riport #009 – 2024/01 – Akit promptolnak, az robot marad
havi_riport_09_202401
Kategória:

A január aligha lehetett volna nyomasztóbb. Viszont innentől már csak javulhat a helyzet. A Blue Monday, január harmadik hétfője, az év legszomorúbb napja, ezen kattogtak sokan, ahogy a porcos, mócsingos emberhúson és lelkeken szürcsögve csámcsogó média is. Aztán meg szépen csak kiderült, hogy Cliff Arnall pszichológus alkotta meg ezt az “ünnepet” az időjárási faktorok, a motivációs szint és a meghiúsult újévi fogadalmak szakszerűtlen kiszámításával. Ami tulajdonképpen egy bullshit, ugyanis ezek nem mérhetők, nem alátámaszthatók és a megbízója is egy utazási cég volt, hogy a gyengécske kereskedelmi teljesítményű januárban több utazási ajánlatot tudjanak eladni a befordulásra rákondícionált népeknek. Szép munka!

Egyébként a Blue Monday pontos képlete:

[W + (D-d)] x T^q ÷ [M x Na].

Jelentése:

[Rossz időjárás + (karácsonyi tartozások – ki nem fizetett fizetés)] x karácsony óta eltelt idő^új elhatározások sikertelensége / [motivációs szint x tevékenységigény].

Hagyjuk már így.

Én meg vasárnap este fetrengek az ágyban, a gyertyák már égnek, ujjammal erőtlenül nyomok egy gombot, a fejem fölé rögzített, Bluetooth-átvitelű mikromotoros feszület halkan zümmögve fordul 180 fokot, így nyugodt szívvel várhatom a dementorokat, halálkufárokat, fájdalomfalókat. Másik kezem a távirányítón nyugszik, a szívem ver még kicsit, kifújom a megfáradt levegőt és rányomok a PLAY-re: megszólal az Odour Sonour. Reggelre leégtek a gyertyák, a zene lejárt, én pedig életben maradtam, remek. Átnézem a terveimet és lever a víz, mert rájövök, hogy idő szinte semmi, teendőből meg túl sok. Elmerengek rajta, hogy tettem-e eleget, eleget tettem-e, eleget ettem-e mostanában? Erőt veszek magamon, kimászok az ágyamból, aztán úgy belehúzok, mint a műszaki nélküli, rozsdás, piros Suzuki Swift a vadonatúj hófehér Tesla-ba egy vidéki, tömött Tesco parkolóban.


Belföldről jelentjük:

Micsoda méltatás! A Side-Line rácuppant a NEW HORIZON-ra!

Nem annyira váratlan helyről (igazából számítottunk rá), de némi átfutási idővel megérkezett az egyik legnagyobb zenei portál, a Side-Line recenziója a tavaly szeptemberben megjelent NEW HORIZON válogatáslemezünk kapcsán. Amint írták:

Háttér/Infó: Ez az összeállítás tizenhét electro-underground projektet tartalmaz a magyar színtérről. Az albumot ennek a szcénának az egyik leghíresebb előadója masterelte: Gazdag István a First Aid 4 Souls-ból.

Előadók: Planetdamage, Stahlgeist, Re-Infection, Tenno Pop, Grip, Empelde x Planetdamage, 3.N.D., Man + Machine, Worker, Celina, RTFXX, CMC, Vacuum(X), Tief Larm, Livingtotem, Calm T, Aras Focum.

Tartalom: Magyar elektronika különböző ismertebb és teljesen ismeretlen előadóktól. A választék meglehetősen szerteágazó, de gyakran az EBM és a minimal electronics viszi tovább, miközben az electro-pop, a trance, az industrial stb. sötétebb útjain is jár. Észrevehető, hogy több projekt az anyanyelvén énekel, míg mások az angol nyelvet részesítik előnyben.

+ + + : Szeretem ezt a fajta összeállítást, ami lehetőséget ad arra, hogy jobban megismerjük a kevésbé ismert electro színtereket. Természetesen ismerünk olyan magyar projekteket, mint a First Aid 4 Souls és a Black Nail Cabaret (ők nem szerepelnek itt), de a Stahlgeist, a Planetdamage, a Man + Machine vagy a nagyszerű LivingTotem is, valamint a művészek többsége felfedezés volt. Ezek közül az előadók közül a kissé Shamen-hangzású Tenno Pop, az EBM-es gitárral megerősített Grip, a Man + Machine sötétebb elektro oldala és a dark-pop ihletésű Celina – ami Ayria-ra emlékeztet. De a legjelentősebb vágások a Stahlgeist felfedő-csábító EBM-je és a minimal-EBM/IDM Planetdamage.

– – – : Sajnálom, hogy az összeállításban nincs több információ a zenekarokról és a magyar színtérről.

Következtetés: Magyarország egy kicsi electro szcéna, de igazi nagy művészek jelennek meg, így remélem, lesz lehetőségünk még több dolgot felfedezni ezektől a bandáktól.

Legjobb zenekarok: Stahlgeist, Planetdamage, LivingTotem, Tenno Pop, Grip.

Értékelés: 8.

A cikk forrása: https://www.side-line.com/v-a-new-horizon-a-hungarian-electro-industrial-compilation-album-new-horizon/

Konklúzió: A Side-Line nagy olvasottságú, globálisnak tekinthető magazin, így jó eséllyel felkeltheti az érdeklődést a hazai formációk munkái iránt. Ami valóban sajnálatos, hogy a nagy rapid munkában tényleg nem jutott idő/erőforrás arra, hogy egy booklet-et is mellécsapjunk, bár ez a Bandcamp-en belül elektronikusan még bepótolható. Megérné. (A Techno Pop-ot meg javítottam Tenno Pop-ra, néha megesik az ilyen.)

Nagyszerű siker ez és végre egy igazán előremutatónak számító, külföldi méltatás az anyag kapcsán! Köszönjük Side-Line!


A holnap nélkülem indul. Az Odour Sonour – Tomorrow Starts Without Me anyagról

Azt hiszem, Magyarországon ha valamiből nincs kifejezetten dömping, az a föld mélyéből, barlangokból felbőgő, elhagyott szellemvárosokból, szkeletonként hátrahagyott óriási gyárterektől tátongó, hidegrázós ipari dark ambientekből. Nyilván többen is kísérleteznek ilyesmivel, ahogy field recording-gal is (terepen felvett hangokkal és ezek analóg eszközökön történő átpasszírozásával), de őket most nem fogom itt mind felsorolni.

A 2003-ban még Magyarországon létrehozott Odour Sonour projekt viszont az egyik leghorzsolóbb és legparásabb dolgokat szállította mindig is ezen a téren. A 2023-as Tomorrow Starts Without Me kazetta felvételei “a jóról és a rosszról alkotott képzetek, amelyeket a bűntudat és a félelem generációi hoztak létre. A szorongás terméke.” – és mindezt elég jó fülessel/hangfallal hallgatva az első másodperctől kezdve belefagy az emberbe a lélegzet, mellkasára helyeződik egy brutális nagy üllő, távoli korok és generációk szellemei veszik kezükbe a vasreszelőt és kezdik el húzogatni lassan a gondosan felnyírt tarkókon. Hangok szólnak távolról hozzánk, üzeneteiket nem is értjük, de nem is akarjuk, mert szenvedésekről, megbicsaklott életekről motyognak, abból meg itt is van bőségesen, csak azokat mellékutcákon, összeokádott tereken, lepusztult kocsmákban, hipermarket parkolókban, orvosi rendelőkben és kórtermekben lehet hallani. Ezt a fajta death industrial ambientet egyébként célszerű lenne ezeken a helyszíneken játszani, illetve pszichoterápiás rendelők és kormányablakok várótermeiben, gyógyszertárakban, sőt, iskolákban a hosszú szünetek alatt. (Legalább kicsit összekapná mindenki magát, ugyanis nem lehet másra figyelni mellette, csakis a nyomorúságos elmúlásra és a depresszív érzelmi leépülésre, minden földi lét teljes hiábavalóságára. Jó, a fanatista spirik majd tiltakozzanak szépen az kihelyezett urnákba dobható, kitöltendő űrlapokon.)

Mivel nem vagyok benne biztos, hogy úgy általában mindenki teljesen tisztában van egyrészt e “halál-indusztriál-soundscape-utolsó lepergő film háttérhangsáv” szubzsáner rendkívüli és öntudatra ébresztő, elmerázogató hatásával és audiotechnikai nagyszerűségével és összetettségével, továbbá azzal, hogy az Odour Sonour az USA-ban élő Turoczy György (Human Vault, Nadragea, End-Tek, Stone Wired, stb.) szubkult sötételektronikus művész egyik igen súlyos zenei mellékprojektje, ezért ezeket most inkább kiemeltem és szándékosan.

Ugyan “start-stop”-rendszerben születnek ezek a művek, kihagyásokkal, hosszabb szünetekkel, a mostani anyag alappéldája annak a komolyan bef*s*t*s hangépítészetnek, amelyet igen kevesen művelnek elég magas színvonalon. Egy tragédia is épp elég ahhoz, hogy a magnószalag újra forogni kezdjen és lenyomatokat képezzen a dimenziókon túli világról, amely – bármilyen furcsán hangozzék is – bizony visszanyúl felénk és jeges kezekkel fogja meg a paplan alól kilógó bokánkat. (Lásd még ehhez az épp futó, True Detective Night Country 2. epizódjának néhány monológját a visszatérő halottakról.)

9 hosszabb, döbbenetesen részletesre csiszolt és hangtechnikailag is végig beparáztató felvétel + 5 darab remasterelt, bónusztétel DAT-anyag 2007 és 2015 közötti időkből. Mindegyike páratlan, az alműfaj beárazhatatlan, de megrázó, mélyfekete remeke. “A bánat véren keresztül terjed, mint hullámok az éterben.” Súlyos döbbenet.

A Tomorrow Starts Without Me – erre található mindazoknak, akik már harcedzettek a műfajban vagy mondjuk még nem, de tegyük fel annyira unják már a hitvány kis unalmas életüket, hogy vágynak végre egy félelmetes, hátborzongató, érzelmi salakbuckákon és beszakadt sírokkal megszórt temetőn átvezető hangtájkéjutazásra – természetesen bármiféle guide nélkül. (Azaz tökegyedül kell végigmenned rajta, nem fogják a kezed, nincs pihenőhely, nincs megváltás.)


Body/Cult lesz!

A fenti sorok után kissé nehézkes a beröffenő partiszezon eseményeiről beharangozni, de ezt is meg kell tenni.

A Gödör Klubban ismét lesz Body/Cult, február 9-én remek felhozatallal találkozhattok. Menjetek el és a rest testeteket se felejtsétek otthon! Kardiovaszkuláris, bodyshaming-mentes, elemi programnak ígérkezik.

Szóval rázzátok ki magatokból az összes szenvedést és toxikusságot: Body/Cult: Nghtly, Aux Animaux, Man + Machine


DANSE MACABRE 3 – EBM / Industrial-techno / Electro / Dark Italo A Betonban

A Kollektiva és a TRIBALIZM a győri A BETON kemény falai között mutatja be a DANSE MACABRE rituálét. Február 17-én immáron 3. alkalommal töltik meg EBM, súlyos industrial-techno és tribal, szenvedélyes italo-body és a komor wave inspirálta obskúrus electro zenékkel a győri BETON zord kazamatáját. <-király szöveg, tetszik.

Fellép a misztikus maszk mögé rejtőző industrial-tribal LivingTotem (Ant-Zen) valamint a disztópikus technoid hatások és a tömény oldschool esztétika frontális ütközéséből született EBM duó Stahlgeist (Alfa Matrix). <– két magyar nagyágyú, le fogtok izzadni rendesen tőlük.

Lesznek jó kis DJ-szettek is, nehogy kihűljetek. richard_V, DNYN és UPHO prezentálják a legfrissebb zenéket.
Tagsági igazolványt ne felejtsetek el vinni, bejutni azzal lehet. Hajrá Győr! Hajrá Szervezők! Hajrá A BETON!

A Kollektiva és LivingTotem eseménye vár benneteket.


Idén is INTERNATIONAL E.B.M DAY HUNGARY!

A látástesztek és bél-, csont- és vascsápok létrejöttét a gyomormasszírozó basszusok is támogatják.

Jön az elmaradhatatlan globális EBM ünnepnapunk ismét! Az Edith bár alagsorában február 24-én újra összegyűlnek az elektronikus testzenék hazai rajongói, a sötét színtér követői, lelkes motorjai és vágni lehet majd a műfüstöt, hogy vaskos bakancsokban táncolhassunk ismét egy alaposat a “Mindphaser”-re meg a “Quite Unusual”-ra, plusz gondolom még rengeteg minden másra is. Elit felhozatal, fullprofi DJ-k, barátságos közönség, kellemes és inspiráló atmoszféra várható. Ezt is elég lesz majd kipihenni, de büszkén mosolyogva viseljük a másnapi fájdalmat, ezt vállaltuk. Előtte meg ráedzünk természetesen.

Tavaly írtam arról, hogy mi is az a Nemzetközi EBM Nap, aki esetleg még nem tudná, persze bepótolhatja.


Trash Art Museum, ahol a fémhulladékból művészet lett

Magyarország első fémhulladék kiállítása, ahol a fémhulladék a művészet és a kreatív recycling találkozik. Nem hallottam eddig még erről, de kifejezetten érdekel, hogy lehet láncokból, drótokból otthonra Alienfigurát fabrikálni. Egy befordulósabb napon jó kis művészeti célú programpont lehet ez is. Scrap!

Trash Art Museum erre. (Utána kérd el apád trafóját és hegesztőpákáit. Szemeidre ügyelj, különben kiégnek, védőkesztyűt pedig mindig használj.)


Az Alternatív Szemléletmódú Zenei Műhely új szemesztere indul

Itt egy másik ajánló, aki arra adná a fejét, hogy szintén vackokból hangszereket barkácsoljon magának és egyedül vagy közösségben elinduljon a hulladékon alapuló zenélés, rögös, de örömteli útján. Február 7-én indul, 12 alkalom, lendületes haladás a ritmusszekcióban!

Alternatív Szemléletmódú Zenei Műhely erre. Jelentkezzetek, ameddig még lehet, biztos fun lesz.


Aki(k)re büszkék vagyunk: NULAR, az egyszemélyes zenekari ujjdobos a jövőből.

(A kép forrása: NULAR Facebook)

NULAR, azaz Garamvölgyi Zsolt a.k.a. “Finger Meshuggah” egyszemélyes, 100%-ban élő progresszív metált játszó projekt (a Meshuggah, a TesseracT és az Animals as Leaders rajongóinak). Ha bárki azon aggódott eddig, hogy egymaga kell előállítson mindent és hiányzik mögüle egy banda, akkor itt a jó példa, hogy nem feltétlenül van így. Fürge Ujjak, technikásság, aztán minden úgy szól, mintha legalább 10-en lennétek. Elképesztő poliritmikus őrületet előállító improvizáció ez! Programozói tudását felhasználva fejlesztette ki a Nularseq nevű szoftvert, ráadásul számos díjat nyert egyedülálló tehetségével, beleértve a harmadik helyezést a 2021-es SMF Finger Drumming Világbajnokságon. “Mental Clutter” című számát az egyedi szintetizátorairól ismert SOMA Laboratory választotta ki kiadásra. 2022-ben a Kill Monday Management tehetségkutatóján harmadik helyezést ért el, a 27. Peron Music Tehetségkutatón pedig különdíjat kapott “kiemelkedő zenei tehetségéért”. Kétség nem fér hozzá, hogy meg is érdemli ezeket.

A varázslat nem merül ki szimpla gombnyomogatásban, hanem fejlesztőként és oktatóként is vérbeli szolgáltatóként működik. Rengeteget lehet tőle tanulni! Az S8 Undergroundban januárban meg lehetett győződni a tudásáról, csupa pozitívat riportoltak nekem róla. (Bánom, hogy pont én nem tudtam ott lenni.)

A Fémforgácson készült vele egy jó kis interjú, érdemes elolvasni: https://www.femforgacs.hu/nular-a-varazslo/


Az elhagyatott Diósgyőri Vasgyár

Virtuálisan Diósgyőrben kirándultam, mivel a régi DIY art-punk indusztriál zenekarról írtam, már ha a DIGÉP még mond bárkinek bármit is. A HIT_ISS07-ben lesz róluk is egy cikk. Addig is repüljétek körbe az elhagyott Diósgyőri Vasgyárat kicsit, mert szép és ismeretterjesztő, sokat lehet tanulni belőle egy letűnt korról, továbbá relaxing is. Minden frame-je kincs! (Az aláfestő zene számomra inkább kérdéses néhol, de MUTE-gomb, aztán simán nyomsz alá más zenét magadnak otthon.)


JÖN! JÖN! JÖN! Előkészületben a KIS MAGYAR CYBERPUNK 2024 fanzin!

Ez egy speciális HUN / INDUSTRIAL \ TECH különkiadás lesz.

24 cyberpunk életmódtanács és figyelmeztetés a sittmagyarországi életkörülmények és gyors változások mentális, savrezisztens, fizikai átvészeléséhez. Megjelenik 2024 késő tavaszán, 32 oldalas, fekete-fehér, A5-printben, 20 darab sorszámozott, egyedileg leköpött, lesavazott, lekávézott, levérplazmázott példányban.

HOZZÁJUTNI: kizárólag CYBERPUNK rendezvényen!
KÜLÖNBEN MEG: “A rekettyésbe rejtsd a rikottádat!”


Külföldről jelentjük:

Tragikus hármas halál január 18-án.

Két latin művész, akiknek hagyatékát és hozzájárulását a technóhoz, a darkwave-hez + az industrialhoz éppen ez a tény szintetizálta.

Luis Vasquez (44) poszt-punk szerző, egyszemélyes projektje, a Soft Moon. A Los Angeles-i születésű Vasquez punkzenekarokban kezdett játszani, mielőtt a 2000-es évek végén megalapította a Soft Moon projektet, amelyet az olyan zenekarok sötét minimalizmusa ihletett, mint a Suicide és a Joy Division, valamint afro-kubai örökségének zenéje. 2010-ben adta ki debütáló kislemezét, a Breathe the Fire-t a Captured Tracks-en, majd még ugyanebben az évben egy teljes hosszúságút is. Későbbi albumai során Vasquez bejárta Európát. Élete utolsó Soft Moon lemeze, az Exister 2022-ben érkezett. Ezzel a sor véget ért, nincs több utazás, nincs több kiadvány.

John Juan Mendez (46), aki Silent Servant néven rögzített, amerikai techno DJ és zenei producer volt. Los Angelesben nőtt fel, ahol a The Smiths, a The Cure, a New Order, a My Bloody Valentine és a Sonic Youth hallgatása közben nőtt fel; és 16 évesen már elkezdett DJ-zni. 1999-ben felvette a kapcsolatot Regisszel, a birminghami székhelyű Downwards Records kiadó alapítójával, tagja lett Regis Sandwell District kollektívájának, akivel a 2000-es években egy sor kislemezt adott ki. Mendez emellett a Sandwell District művészeti igazgatójaként tevékenykedett. 2006-ban kezdett el zenét kiadni Silent Servant néven a The Silent Morning 12-vel. Az elmúlt két évtized során számos kislemezt, EP-t, közös projektet és két teljes hosszúságú szólóalbumot adott ki, a 2012-es Negative Fascinationt és a 2018-as Shadows of Death and Desire-t. 2023 novemberében adta ki utolsó lemezét In Memoriam címmel a Tresor Recordsnál. Ő is elnémult örökre.

Simone Ling (43), Mendez élettársa belsőépítészeti diplomát szerzett a melbourne-i ausztráliai RMIT Egyetemen. Tervezőként és értékesítőként is dolgozott a divat- és építészeti iparban. Művészeti koncepciók, lemezhüvelyes grafikák és zenei videók készítése tartozott a tevékenységi körébe, emellett díszlettervezőként és fotósként, vizuális művészként is gyártott különféke filmes, fotóművészeti és online tartalmakhoz. Parallel Distortion név alatt zárványozódtak munkái.

Ezzel a felvétellel most engedjük őket útjukra:

Megjegyzés: Hármuk halálát a gyógyászatban fájdalomcsillapításra is használt, fentanil néven ismert szintetikus vegyület okozta, amely a heroinnál 50-szer, a morfiumnál 100-szor erősebb. 2022-ben 110 ezerre emelkedett a fentanil okozta halálesetek száma az USA-ban, így sokan ezt a drogjárványt a közelmúlt történelmének legsúlyosabb egészségügyi válságának tartják, az 1980-as évek AIDS-ével és a 2020-2022-es évek Covid-19-járványával állítják egy szintre.


yelworC: The Ghosts I Have Called

Egy nappal a fent nevezett három tehetség halála után publikálta igen markáns és figyelemreméltó albumát a visszatérő német yelworC. Az anyagon szereplő zömmel dark electro, instrumentális és kísérleti darabok 2013-tól kezdve lettek rögzítve, megdolgozva, pucolgatva és amellett, hogy igen változatosak, feszesek, bebizonyítják azt is, hogy a német színtéren a yelworC-nek még mindig van keresnivalója. Őszinte leszek, sosem voltam túlságosan hű rajongója ennek a formációnak, mert nagyon aláfeküdt az akkori menő trendeknek, bár meg kell hagyni, hagytak azért nyomot. A HIT_ISS05 (2022) számban írtam a yelworC Brainstorming (1992) anyagáról. Ez a mostani album nem csupán korrekt viszonyt ápol a szellemekkel, de Peter Schiffmann olyat húzott most ezzel, hogy a suttogó, döngő, testnedvektől átitatott fal adja a másikat.

A yelworc: The Ghost I Called erre található. 2024 egyik legkomolyabb és iparilag legértékesebb alkotása számomra.


Februári megjelenéscunami, pénztárcákat bekészíteni!

Egy napon, február 2-án jelenik meg a várva várt új Cyberaktif, az eNdgame, az új KMFDM, a Let Go, utána nem sokkal jön ki Karl Bartos (ex-Kraftwerk, Elektric Music) új művészeti anyaga, a The Cabinet Of Dr. Caligari. Ez utóbbiról itt van egy érdekes kis ismeretterjesztő make-of videó.


Német nyelvű Elekronische Körpermusik szakkönyvet találtam!

Erre még csak most pénteken bukkantam rá, de izgalomba hozott egyből. 600 oldal, 230 fekete-fehér kép, 11 fejezet, 16 ország (HU nincs közte), 100 megszólított személy, 800 megnevezett zenekar. Már írtam a kiadónak, alkotóknak, várom a választ, amint megvan, részletesen is bemutatom, és ha még netán engedélyt is kapok rá, akár le is fordítom.

Bővebben itt: https://www.elektronische-koerpermusik.de/


Nyomtatott áramkörök mint üzenőfüzetek

Az áramköri lapokon elhelyezett rejtett kis vicces vagy elgondolkodtató üzenetek, amelyeket „szitanyomásos húsvéti tojásoknak” is neveznek, egy igen érdekes és új szubkultúra körvonalait rajzolják elénk. A mérnökök és a tervezők időnként beépítik ezeket az elemeket a személyes vagy csoportos felismerés céljából, egyedi vonást kínálva ezzel a hardvernek. Szerintem nagyon menő, többször felnevettem és azért januárban ez nem volt túl gyakori.

Nyilván mindent szétcsavaroztunk eddig is, na ez mostantól kötelezővé válik.

A képek az Instáról, _likealeaf profiljából származnak, csak hát nem embeddeltem, mert.

Köszi a figyelmet, előre, bele a zord februárba, csapatásba. Nagy dolgok vannak készülőben!


Megosztom ezt a cikket:

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez is érdekelhet: