
Onnan is látszik, hogy akad némi demográfiai problémánk, hogy a vénasszonyok nyara pár nap helyett több hónapra dagadt, ami persze kedvezett annak, hogy az élményspájzolással, a befőttelrakással és a lekvárnyitogatással is egyensúlyba kerüljünk. Nem ragozom túl, fantasztikus október után vagyunk, tele mindenféle különleges eseménnyel, remek megjelenésekkel és igazán előremutató közösségi élettel. Itt a H.I.T Havi Riportropija!
Belföldről jelentem:
Itinera: KÖR

Nagyon vártam már, hogy a KÖR előbújjon végre, megszülessen és egyben lehessen pörgetni. A májusi Dürer Kertes Radio Kaleid eseményen találkoztam Anettel és Kutorral, és akkor élőben elvarázsoltak az electrofolk / pagan / tribal (és még mennyi mindenből táplálkozó) muzsikájukkal. Az első új albumukat többedjére hallgatva újra és újra ugyanazok jutottak eszembe: ebben a lemezben nagy dózisú varázslat, lélek, továbbá rengeteg munka és koncepció van. A hétköznapokban általában nem ilyen műfajú és archaikus típusú zenéket hallgatok, azonban ez ehhez a színektől és elmúlástól pompázó őszi időszakban még engem is jobban meglegyintett, mintsem vártam. Teljes hosszúság (43:58), elképesztően tiszta és szépséges vokál, gyönyörű négyévszakos és részletgazdag, művészetileg roppant értékes borító, és varázslatos, delejező felvételek abszolút jó sorrendben, konzekvens szerkesztési elvekkel kivitelezve, no meg lélegzetvisszafojtva követett sokoldalú és igényes zenei alapokkal. Többször is csettintettem, hogy mennyire kimunkált electro-groove-ok, dobgépen és kukoricán hízlalt hangképek, csillogóan fényes betétek és meghökkentően érzéki szemielektronikus hangképek és atmoszférák jellemzik ezt az anyagot.
Sok mindent lehetne írni erről a munkáról, de ezt a Fémforgács már előttem sokkal alaposabban megoldotta, így javaslom elolvasni az ottani albumbemutatást. Az Itinera pedig egy olyan duó, amely nem csak idehaza, hanem külföldön is méltán ismert és népszerű, így nem túlzok, ha azt írom, hogy a KÖR sokak abszolút kedvence lesz még akkor is, ha nem feltétlenül népdalokon nőttek fel, továbbá nem jártak táncházba se, valamint nem a természet, az ősi rend és a transzcendencia rendjével pontos taktban éltek és/vagy működtek eddig. Ez a lemez akkor is működni fog sokaknál, ha amúgy rideg robotok, mert valami el fogja őket kapni benne, beléjük ivódik egy sűrű (és sajnos már rég elfeledett) ősi kód, aztán nem fogja őket sem ereszteni többé.
Bámulatos munka ez, 3 év alatt leforgása alatt pedig példaértékű magyar zenei karrierút, barátaim. Büszke vagyok Rátok, szerelmem és a vágyakozás pedig olthatatlan, mint az őszi avartűz.
Az Itinera KÖR c. album a YouTube-on (varázslatos animációval) is elérhető, a zenekar webshopjából pedig CD-n megrendelhető.
iamyank: STNTLN

Sátántalan, mert már az sincs. Mert elhagyatnak akkor mindenek (köszi Pilinszky). Ez volt az első, ami beugrott az agyamba erről a nemrég érkezett iamyank-anyagról, aminek a készítéséről, MÜPÁs felvételéről és fiumei sírkertes koncertjéről, mindezek hátteréről rengeteget lehetett hallani és olvasni. A címe épp olyan foghíjas, hiányos, ahogy az alaposan körül is lett járva az albummegjelenés kapcsán adott interjúkban: magányosság, apátlanság, hiányállapotok, mindez kitöltve különös sötétséggel, vörös fényekkel, nyikorgó elektromos gitárral, ideges dobszekvenciákkal és szélesvásznú filmzenei magasságokkal, mélységekkel, folyamatos értelmezésért könyörgő kódokkal.
A Láttam a jövőt meghalni anyagába gyakorlatilag bele akartam halni és nagyon féltem, hogy ugyanazt a katarzist már soha többet nem fogom tudni átélni, erre jött ez. Egy másfajta yank. Szomorú drámai trombitával, csellóval és gitárokkal, újabb körkörös doboló gyásszal. Meg elhagyott magánhangzókkal, tengerfenékre süllyedt, elfeledett tengeralattjáró vészvörös hajótestfényével, utolsó, hullámsírba temetett morze-jelekkel és választalanul elhaló imákkal.
Persze semmi ilyesmi nincs ezen a lemezen, mert nem vizes közeg, hanem erdős és családi szerepes. Ezt a tengeralattjárós érzést csak én találtam ki. Yank és további tíz (!) zenész alkotótársa az erdőt, a láthatatlan apát, a fiút, a nővért, a vadászt, a farkasokat és a feszült BEFEJEZETTSÉGET pozícionálta bele. Így is teljes és tökéletesen tiszta a kép.
Modern klasszikus ez, a legelemibb fajtából, szételektronizáltság vagy bármiféle eltévelyedés nélkül. Velőből szivárgó érzésgubancok és totális belegabalyodás, a vonót a hátunkon húzza Krasznahorkai és Tarr Béla.
Nekem utoljára Albinoni Adaggio-ja volt még ennyire szép és időtlenül fájdalmas, emelkedett. A STNTLN-nál szebbet feltehetőleg senki nem fog már írni ebben a többgenerációsan gondterhelt országban.
Elmagányosodáshoz és őszi elhatalmasodó depresszióhoz itt lehet beszerezni az alapanyagot.
Magyarok a spleen+ & Alfa Matrix megaválogatáson!

69 tételes (!) Matrix+ Downloaded 012 válogatásalbum jelent meg, rajta három remek magyar huszárvágással:
- FIRST AID 4 SOULS feat. AUX ANIMAUX – don’t touch me (club version) 03:42
- STAHLGEIST – alter ego (club version) 03:43
- FIRST AID TECH – acid evolution 04:59
Banger mindegyik! Gratulálok hozzá, ez újabb szép siker!
Decemberre érkezik az új First Aid 4 Souls album a sötét díváival

Már előrendelhető az új FA4S-album, a Progenitrix az Alfa Matrix kiadó oldalán.
Ígéretes kísérletnek ígérkezik a FA4S kétalbumos sorozata, amelynek első kötete a női oldalt és a misztikus időn lovagolni képes zeneiséget képviseli. A női kreativitás és erő ünnepléseként megáldott album a „Sötét Divák” rendkívüli felállását egyesíti: Aux Animaux, Emke (Black Nail Cabaret), Marita Volodina (Stridulum – Blood Tears After), Ruth García Núñez de Arenas (From Hell), Aleksandra Rempel, Kriistal Ann (Paradox Obscur), Linda Daemon, Celina és Valanaïs. Mindegyik művész egyedi hangját és auráját kölcsönzi a daloknak, a vágy, az erő és a misztikum bensőséges rituáléivá alakítva azokat.
A kivételes zenei mesterelme, Gazdag István és az egyes számokban éneklő nők elhozzák nekünk a sötét érzékiséget. A projekt izgalmasnak és érdekesnek ígérkezik és ha minden igaz, idővel meglesz ennek a férfipárja is.
A borítón látható szomorkás nőt vigasztalnám: hidd el, nagy siker lesz ez is!
Celina betörte a németeket Bochumban, az Ǝ.N.D Bécsben az osztrákokat fogja megizzasztani
Mindig nagyszerű érzés, mikor magyar underground előadók külföldön lépnek fel, vagy netán turnéznak és jó hírünket viszik a világban. A fentebb említett Itinera, de a Black Nail Cabaret is masszívan koncertezett, koncertezik külföldön, ezek pedig mindig örömteli dolgok. Celina most amellett, hogy készül új albumával, melynek előzetese a The Dark Side jó előjelekkel bír és dolgoztatja a dobhártyákat, még Bochumba is eljutott, ahol a legendás Matrix klubban dolgoztatta meg a német közönséget. Igaz még kevés footage érkezett be a neten, de rendesen ment a stompolás és remek színpadi show kerekedett a Celina Live-ból. Büszkék vagyunk Rád, és csapasd tovább! Ha pedig valaki nem hallotta volna még az új single-t, akkor tessék az infravörös piramisra kattintani a SÖTÉT OLDALÉRT!

Ugyanígy szurkolok az Ǝ.N.D – E.N.D – the band with Ǝ zenekarnak is, akik jövő februárban Bécsben, a Viper Roomban a Grausame Töchter előzenekara lesznek. Ott se fog megfagyni senki sem! Persze előtte azért gyertek el és legyetek lesokkolódva a NecrogenesiS találkozón a Dopaminban november 22-én szombaton.
Fiúk és lányok: HAJRÁ!
DJ Ben Jun és a Hotelsinus Records

Hadd folytassam egyéb menőségekkel. Itt van például nekünk DJ Ben Jun (Tóth Benedek Junior), aki olyan remekül beszaggatott breakbeat-es elektronikát tol az arcunkba, hogy elfelejtünk reggelizni, ebédelni és vacsorázni is. A Soundcloudja hemzseg a kiváló zenéitől, mixeitől, a kétszámos Wait the Line pedig igencsak asztalra csapja a vibe-ot, groove-ot és a breakbeat csizmát, jófajta antidepresszáns és underground gyökérköteg.
Itt pedig kiemelem még az idén alapított Hotelsinus Records kiadót is, amelyet Zizics „Fanta” László hangmérnök és zeneszerző, elektronikus zenei albumairól és videójátékok hangtervezőjeként elismert, fiatal előadókat támogató mecénás gründolt. DJ Ben Jun pedig hozzá igazolt és nagyon jó combo lesz ez, már most érezni.
Ha hiányzott már valami olyasmi progresszivitás, ami betölti a Prodigy után maradt űrt, vagy unokatesója a Fluke-féle dubos-géminges technohengereknek tudtok örvendezni, akkor tessenek rácsekkolni erre a magyar produkcióra és lesz energiával dancefloor rombolás meg tombolás.
LeBen feat. P24 – Flying high
LeBen, német szó, azt jeleni, hogy élni. Meg egy Depeche Mode-szeretet felől érkező zenei projekt nevét is, amelyet Leo J. Leonhardt és Benjamin Hildebrand éltet (innen is jön a Le+Ben). Klasszikus emocionális szintipop-forma ez, ehhez társult be P24-es köntösében Rico Ferenc Piller (Vainerz, Mr. Piller, D.-Pressiv, Rix Ferry) barátunk kollabolni. Ennek eredménye lett októberre a Flying high c. szám és klip. Iderakom, ha nem hallottátok, láttátok volna még. Vannak benne jó kis szintis húzások meg súlytalanság, ajtót nyitó horizont és miegymás. Boldog dalocska ez!
Eseménybeszámolók
Három remek rendezvényen is jártam októberben, ezekből kettőről bővebben is írtam:
A Transkepler első színpadi fellépése

GDP: Disorder Productions: Munka+ Erő Fesztivál

Ez hatalmasat ment! Nagyon együtt voltunk, pedig nem is volt nemzetközi EBM nap!
Eseménybeszámoló itt.
Voltam életem első Synthetic Destiny konciján is és nagyon élveztem!

Öröm volt megismerkedni és beszélgetni velük, nem beszélve arról, hogy kitáncoltam, kitomboltam kezesbárányra magam. Erről ugyan vannak rövid felvételeim, de a történéseket a legjobban és legrészletezettebben a DarkStage.hu írta meg, sokkal precízebben, mintha én tettem volna, mindenképp olvassátok el!
Soron következő események (dögivel)
Ti tutira megöltök amúgy mindenkit novemberre és/vagy decemberre? Amúgy az év utolsó két hónapját simán kiadhatnák fizetett szabinak is, volna rendesen hely és idő neki! Esetleg még valaki nem akar szervezni valamit? Biztosan nem? 😀
DANSE MACABRE ebm / electro / industrial / dark disco veretés Győrben, a Betonban: 2025. november 7. (péntek)

November 7-én visszatér a Tribalizm és a Kollektíva dark disco partyja, a DANSE MACABRE! Richard_V, DNYN és UPHO a kortárs, EBM-, industrial- és wave-fertőzte dark disco dalokból válogat este 10-től hajnali 4 óráig. A zenei felhozatal méltó lesz a győri A BETON zord kriptájához: klubromboló 4/4-es ütemek, jeges elektronika, éjsötét tónusok és boszorkányidéző atmoszféra vár rád.
Perturbator / Kælan Mikla / Gost a Dürerben: 2025. november 12. (szerda)

Európai turnén a francia James « Perturbator » Kent a Vízöntő Korával és barátaival!
New Wave Szerűség MOVEMBER a KAZI-ban Kraakkal, U-Labbal és Atomic Age-dzsel: 2025. november 14. (péntek)

Mindenféle new wave-dark disco-synthpop-ebm jóságok kellemes környezetben.
NecrogenesiS találkozó a Dopaminban: 2025. november 22. (szombat)
Jó kis rombolásnak ígérkezik ez ismét!

GRABANC és Transkepler a Gödörben: 2025. november 28. (péntek)

Remek estének ígérkezik, azt se bánom, ha az ufók utána vissza se hoznak többet.
BRVTAL x Dalmata Daniel x Műhely a Palazzo Permanensben: 2025. november 29. (szombat)

Három lokál crew soha nem látott együttállása valósul meg november 29-én Budapest legújabb klubjában, a Palazzo Permanesben, teljes felállásban! Bár a csapatok tagjai szinte ezer szállal kapcsolódtak már egymáshoz – a BRVTAL és a Műhely már szerveztek közös eseményt, a producereik megjelentek egymás kiadóin, és mindenki közreműködött legalább egy vagy több Dalmata Daniel válogatáson is – most először áll össze a három label crew egy ilyen mega estére, ahol:
22:00 – Dalmata Gergő b2b Dalmata Dani (DD) vezeti fel az estét
23:30 – Normal Tamás b2b Max Sinclair (MHL/BRV-DD) veszi át, majd adja tovább
01:00 – Hadron Lundgren (DD) LIVE-nak, amit
02:00 – AGA2L b2b Obwigszyh (BRV/MHL) követ és végül
03:30 – Adam Krasz (MHL) zárja az estét!
Az este alaposan bejárja a klubzenei hangzásokat, kezdve az electro, EBM, dark disco, acid és breaks zsánereken át a súlypontot adó technóig!
Barking Babies / Separated Lamb / Synthetic Destiny / ZACK ZACK ZACK az Aurorában: 2025. december 6. (szombat)

Egyetlen jó indokot se tudnék mondani, hogy miért is lehetne ezt kihagyni. Akik a Zack Zack Zack fiúkat látták és hallották Győrben muzsikálni, azok tudják, hogy elementáris hangulat lesz, és a többi fellépő is garanciálisan szállít élményeket. Elektronikus darkwave, wave body, post-punk hevön be lesz izzítva.
Dark Stage Synth-Pop & Dark-Electro Fesztivál Pécsen: 2025. december 27. (szombat)

Egy 12 órás időutazás a 80-90 évekbe, amelynek zeneiségét meghatározta a Depeche Mode, a The Cure és a Kraftwerk. A hazai rajongókban mély nyomot hagyott a Bonanza Banzai. Ott lesznek: a pécsi ANQAA zenekar, a pécsi hard-pop PIXELPLANTS, majd az ULTRANOIRE zenekar és a THE DEVOTEES (Hungarian Depeche Mode Tribute Band). +2 párhuzamosan zajló afterparty. New wave, dark wave, electro-pop, post-punk, gothic, future-pop, industrial, ebm, satöbbi.
Külföldről jelentem:
H.I.T közlemény az MTV megszűnése körüli nyivákolásokról
2025. december 31. Lezárul egy korszak: megszűnik az MTV (Music Television) csatornáinak sugárzása Európa több országában, köztük Magyarországon is. A döntés a Paramount Global drasztikus költségcsökkentési intézkedéseinek és a Skydance Media céggel történő egyesülésének része. A pénzügyi szempontokon túl a tévénézési és médiafogyasztási szokások már régóta drasztikusan megváltoztak, a zenerajongás nem a tévé előtt ücsörgéssel és mindenféle nonreleváns valóságshow-k bámulásával telik, hanem úton-útfélen elérhető streamingplatformokon történő brainrot időelcseszéssel.
A csatornák megszűnése körüli nemzetközi és hazai siránkozást és nyivákolást nem érteni.
A hirtelen újra bekapcsolt zenetévés nosztalgiát viszont igen. Fiatalkorunk meghatározó élménye volt a házba behúzott koaxkábel, a suliból hazatérés után egyből eldobott iskolatáska és a tévé benyomása, majd ottragadás órákra, fennmaradás éjszaka, a VHS recorderen időben megnyomott piros REC gomb, a 120 perc, Paul King, Simone, Ray Cokes műsorai, az Enemies c. rajzfilminzertek és az elképesztő egyéb összekötő animációk. Tájékozódás, kultúraterjesztés és életérzés volt, ami az emlékekkel és felszabadultsággal, kedvenceink megjelenésekor és felcsendülésével érzett izgalmakkal együtt persze elillan és nem veszi át a helyét semmi.
Ezeken nőttünk fel, de alaposan gondoskodtak róla, hogy idővel ezek eltűnjenek a süllyesztőbe és ne létezzen könnyűzenei és rétegzenei edukáció többé, ahogy zenei szaksajtó se, csakis visító amerikai és magyar p*csák és p*csök. A médiabirodalmak és a sztárgyárok így működnek. Nem kár értük. A személyes emlékeinkért és azok meggyalázásáért viszont kár.
Ezzel a két videóval és immáron örökre búcsúzom az egykor első számú nemzetközi zenei autoritástól:





0 hozzászólás