
Szerintetek bejött az a múltkori jóslatom arról, hogy a március majd a január és február összege lesz hatványon? Ugye, hogy bejött! Hogy mit is jelent az e havi címében az „energiahigiénia”, azt próbálja mindenki önmagának értelmezni egy olyan világban, amikor úgy hasadunk, mint az urán. Túl fáradtnak érzed magad? Hát akkor bizonyára megcsapoltak! Káosz és agresszió van körülötted? Ugyan min csodálkozol? Nem segít az alvás sem? Csak nincsenek rémálmaid? Szorongsz, stresszelsz a semmin? Ki tudsz bújni a saját fejedből? A védőburkod ép még?
Pedzegetik a tavaszi nagytakarítást most, amit én is el fogok kezdeni rövidesen, de nem úgy, ahogy AZOK. Én fejben kezdem. Átnézegetem a projektjeimet, ötletzsákjaimat, felületeimet és pedáns rendet vágok köztük. A buksimból nem szükséges kipucolni semmit. Kívülről persze próbáltak belém tuszkolni ezt-azt, szennyes, olajos, fertőzött gondolatrongyokat, de innen üzenem nekik, hogy ez nem sikerült, hibátlan szűrőrendszerem van. Meg rendszeresen járok jó társaságba és még kitáncolni is magamból minden megfáradt gőzt. Valahogy így lehet ezt kibekkelni, és még ki is kell, jó sokáig.
Ezekkel a bevezető gondolatokkal szemlézem a márciusi igen bőséges hazai és külföldi terméseket nektek, no meg hozok pár érdekességet a zeneiparból. Itt a tavasz, dagad a bass. (Meg sajnos kommentfotelekben, tévé előtt és odakint, meg a médiában sok bad ass.)
Belföldről jelentem:
Human Vault: This Hate hivatalos kiadás futott be kemény remixekkel

Human Vault rendíthetetlenül és fáradhatatlanul termeli újra önmagát és diszkográfiáját. Annak idején kaptam tőle egy felkérést többek között én is, hogy nem-e készítenék egy remixet egy új szerzeményéhez, a This Hate című számhoz, ami a Human Vault 2020-as Self Rust c. albumának egyik fontos tétele.
Mivel nem volt még ilyen kalandban részem, ezért rábólintottam, már csak a HV iránti alkotói respekt miatt is, meg azért, mert gondoltam, tanulok valamit én is közben. Akkor találkoztam először egy profi underground zenész STEM-jével, megkaptam a szám trackcsomagját és onnantól rám volt bízva az ügy. Szerintem ez egy remek szám, és bár háromféle verziót is leadtam, végül egy közösen kikutyult verzió került rá a kazettára, ami akkor limitáltan, 6-számos formában kijött és Mortum volt annyira rendes és jó fej, hogy más egyéb handmade kiadványaival együtt megküldte nekem az USA-ból. Covid-időszak volt, így örültem mint majom a farkának, hogy az otthonlét alatt újraszíjazott Technics magnódeckemen analógról is meghallgathattam.
Most végre egy teljesebb, bővebb hangot kapunk erről a szerzeményből az aliensproduction-nél megjelent 12 számos kiadványban. Olyan remek remixerek járultak ehhez hozzá, mint a Novakill, Gary, DJ Areal Kollen, met3mpsyk6sis, hazai oldalról pedig az Ǝ.N.D és Empelde szerepelnek a kontribútálók között.
Végighallgatva a különféle interpretációkat, széles ipari megoldásspektrum tárul elénk, többsége hozza a Human Vault sötét ipari mizantrópiáját, kísérletezési szenvedélyét, sűrű és mély bitumenbe merítését. Nem állítható, hogy minden esetben visszafejthető a forráskód, de pont ettől szép egy ilyen projektproduktum, mert változatos, sokoldalú és a gyűlöletnek, no meg az ipari kreativitásnak millió árnyalata omlik ránk tőle és belőle. Én nagyon komálom ezt az albumot! (Átfaragja mindig az idétlen artzomat!)
This Hate itt rendelhető, előkóstolható.
Zsigeri (majdnem) ipari muzsika egyenesen Sopronból!

Ritkán ugyan, de megesik, hogy az algoritmusok dobnak rám újdonságokat, ez történt ebben az esetben is. Így fedezhettem fel a 2024-ben összeállt, friss és ropogós, soproni Zsiger zenekart és a zsigeri ösztönöket is előhozó, debütáló albumukat, a ZSIGER I.-et. Vélhetően olvasóim az anyagba belehallgatva nem fogják 100%-ban érteni, hogy ez a maszatos-pszichedelikus hardcore punk cucc hogy kerül ide, mennyiben releváns, de szívesen segítek, végül is ezért vagyok itt.
Ott kezdem, hogy az underground mozgalmak sokféle formációkat, műfajokat, eljárásokat termelnek ki (ez jó dolog) és még nem is mindegyiknek kell legyen ipari éle (ez ugyanis nem feltétel). A Zsigernek viszont még úgy is van egy kvázi iparisága, hogy alapvetően egy nyers, repetitív, indulatos gitár- és dobhasználat a zenei alapja, és a közös kísérletezés (örömzene-élmény) iránti szenvedély adja a bakot alá.
„Hát ezek még valódi zsiványok!” – ez volt az első felkiáltásom, mikor megláttam a borítót. De ugyanez volt a második felnyikkanásom is, amikor elkezdtem végighallgatni a számokat, és az első címe ráadásul „Ipari”. Nos, ez tényleg egy analógkedvelő, a magnókazettának A és B oldalára álmodott gitáros zsiványkodás, amelyet 6+6-ban kapunk, vagyis az A-oldal az eredeti felvételeket tartalmazza, a B-oldal pedig Oli remixeit – szépen tükrözve – ráadásul ezek alaposan meg lettek technikázva, beleborzongtam minden tételnél. Én a magam részéről nagyon adom, hogy nem számcsöpögtetős marketing és buzz a marketingtechnika, hanem megy a renegát jóboomer-megoldás, droppoltak egy komplett terjedelmű albumot! Még csak EP-nek sem EP, hanem FULL-os, zajos, bátor V-A-G-Á-N-Y-K-O-D-Á-S! Organikusan, igazi, létező műhelyben kifejlesztett és doppelgänger album ez!

Zeneileg nem biztos, hogy mindenkinek meg fogja ütni az ingerküszöbét, hiszen elektronikát, akár a dió- és mogyoróféléket, meg szóját nyomokban tartalmaz ugyan, így az fogyassza nyugodt szívvel (vagy fibrillálva), aki elfogadja azt, hogy nem záporoznak ránk se FX-ek, se sample-k, se magyar, se angol nyelvű szövegek, hanem csak gitár- és dobmasszív instrumentálok. Némelyik komor, más derűsebb, szellősebb, de jófajta vibe ugrik ránk belőle.
Én egy komorabb haldoklós hétfő délután próbáltam rá exitusközeli munkahelyi állapotban, és egyszer hallgattam végig, tehát szűzhallgatás volt rendesen. Viszont ez az egy is elegendő volt, hogy visszahozzon az életbe és elkerekedett szemekkel maradjak benne a valóságban és toljam tovább az esztergagépet.
Ezek a fickók értik a viccet, szerintem szeretik is. A nyitó ipari I-re végződik, az utána következő 5-5 felvétel mindegyike pedig jelzős, S-re végződő. A számcímek jópofák, semmi álkomolyság, a zenei témáik érdekesek, változatosak, jól is zengenek, szellősek, zajosak, hobbisak és dohosak egyszerre, én ezt kreatívnak, szenvedélyesnek és elementárisan autentikusnak tartom és javaslom másoknak is tesztelésre.
Nem klasszikus ipari és EBM zenét kell várni a Zsigertől, de holmi ráérzés megléte esetén és az underground szemlélet okán csak azt tudom mondani, hogy megérdemli a figyelmet és a nyitottságot. Izgatottan várom a további dolgaikat és hogy merre fejlődnek zsigerileg tovább. Üdv a soproniaknak és tök jó, hogy új és más szereplők is felbukkannak a színtéren. Én a diverzitást sokkal jobban bírom, mint a homogenitást. (Gondolom, öregszem, de nem fáj ez, hidd el.) A Zsiger testvérzenekarának és jövőbeni közös turnépartnerének jó szívvel ajánlom a bajai Arbeit Sektort!
ZSIGER I. innen folyatható le.
Ó, itt egy interenc remixlemez, a TORZó!

Interferenc, Németországból, Regensburgból ipari expat barátunkként a hatszámos TORZ c. nagyszerű kísérleti elektronikus albumával 2022. év elején debütált és mennyire jól tette! A HIT_ISS05-ben (2022) elemeztem szét ezt a bemutatkozó anyagát és meg se fordult a fejemben, hogy ennek lesz még egyszer egy érdekes repríze, visszakacsintása. Aztán hallottam embereket arról csicseregni, hogy interferencnek / interferenccel (ilyenkor melyik a helyesebb?) dolgoznak remixeken és ez önmagában felvillanyozó, pedig nem is sejtettem, hogy a TORZ album maga kel fel így újra az ágyból.
Hát micsoda remixek születtek! Az alapmateriál is igen erős, nehéz lenne kedvencet választani, de most hét mesterlövész alkotta újra a TORZ egyes tételeit (köztük Planetdamage és LivingTotem barátunk, szomi, tudom, de a többieken még nem nevelkedtem) A lolkát ketten is választották. Szórakoztató, ahogy a számcímek degeneratív átalakításával játszottak (ezt most nem fejtem ki, vesd össze, légy figyelmes), továbbá zeneileg is izgalmas a kísérlet.
El kell ismerni, hogy ez a TORZó igen változatos és nagyon szerethető lett, bár nem tudom, mennyit izzadtak a közreműködők munka közben. (Én biztosan beledöglöttem volna.)
Az eredeti TORZ itt hallható.
A remixelt TORZó itt hallható.
A TORZ-ról írt szűzhallgatásom meg ebben olvasható.
Regerév / HR+: Mélyben tüzek (Deep in the Fires)

A Hideg Roncs aktivitásának csak örülni lehet, mert mostanában minden hónapban meglepnek valami eredetivel.
Zsámán Attila, énekes-költő zenekara, a Regerév (csak tippelem a „rege”, mint regélés és a rave mint „révülés” kombinációját) Tűznek mélye című debütáló albumának 10 számából 5-höz készültek ambient/drone verziók a Hideg Roncs jóvoltából.
Nos, az alapanyagot meghallgatva ősi magyar „népi” sámán / táltos zenékre és szövegekre számítsunk honfoglalóink és honvédőink tűz körüli közösségi aktivitásából. Természettranszcendens folkzene ez a javából, kicsit talán lefojtott VHK, van benne felülvezérelt (vastagbasszusos) simándob, hegedű, gitár, ír buzuki, Rácz Mihály barátunk pedig tombakon nyomta a hozzájárulást. (Évek óta kíséri Attilát ütőhangszerekkel egyébként.)
Zsámán Attila jó projektgazdaként szorgalmazta és támogatta, hogy ebből a tüzes alapanyagból különböző kísérleti/ambient/drone zenei változatok is szülessenek, így született ez az albumkistesó, a Mélyben tüzek.
Érdekessége, hogy nem csak az eredeti hangszeres sávokból lettek felhasználva dolgok, hanem saját (HR+) és egyéb hangszeres, meg gyűjtött felvételeket is beleforgatott Mihály. Az eredmény számomra nem csak meglepő, hanem azt is mondhatom, egy picit közelebb húzott a tűzhöz és a folkos táltosszenékre való nyitottságomat is megcsapkodta füstölgő-szikrázó faággal. Az átjárhatóság biztosított ugyanis és tényleg mindenből bármit is ki lehet hozni, ambientet, industriált, stonert, drone-t.
A Mélyben tüzek itt most egy szépséges drone, hosszan kitartott hangokkal, némelyikét tényleg csak akkor venni észre, ha az ember nagyon fülel. Szabadtéri éjszakai összebújásokhoz, de alapvetően kandallós téli estékhez ajánlom. Szív- és lábfejmelengető (Fekete Zaj, Művészetek Völgye és WGT-kompatibilis) muzsika ez a Hideg Roncs Pozitív anyag. Befelé forduláshoz (nem bedepizésre gondolok!), meditációhoz, relaxációs olvasáshoz, figyelmes vagy felületes hallgatáshoz is kellemes és igényes.
Az apró, vékonyabb hangerejű, túlvilági sávjai, valamint a szövegek hátrébb pozícionálása, visszafogása és repetitívvé tétele miatt imádtam. (Ráadásul nálam, az én hangrendszeremen valahogy csillogóbban, nagyobb terűként, energiarezgésekkel telibben szólalt meg, mint maga az eredetije, de ez persze nem jelent semmit, nem kritika, gondolom csak technika.)
A Tűznek mélye (Regerév) album itt hallható.
A Mélyben tüzek (HR+ átirata) itt hallható.
Az EMPELDE Zavarelhárítása is elkészült végre

Igen, ezen a képen én vágom át az agyamban a színes drótokat, amelyek a robbanóanyagig futnak, hiszen sok-sok hónap után befejeztem az új EMPELDE albumomat, a Zavarelhárítást. Nem mondom, hogy egy könnyű menet volt, de maga az album sem az. Ólmosan nehéz, mondjuk inkább így. Hogy miként készült, arról itt írtam, a Recorder (köszönet Rónai Andrásnak ismételten érte) pedig itt szemlézte (Empeldét mindig a lap alján keresd, elvégre underground).
Elismerem, lehetett volna még dolgozni, csiszolni, javítgatni rajta, de már nem akartam, nem tudtam. El kellett engednem, hogy más pompás projektekre fókuszálhassak. Egyébként miközben ezeket a sorokat írom, a Bandcamp-statisztika szerint most lép szintet a kiadvány és a harmadik leghallgatottabb cuccom, ami azért nagy szó, mert ez nem évek alatt, hanem hetek alatt jutott fel a ranglétrán. (Az előző, 2022-es Demagógiai Intézet, ami szintén rohadtul aktuális mostanság, meg a vicces-szomorkás 2019-es Robotok falun előzi csak meg ebben a pillanatban. Mindezt pusztán fun fact-tájékoztatásként közöltem, nem dicsekvésképpen.)
A Zavarelhárítás itt érhető el.
R75Project – N.E.F.L.A (ROBOCOP theme)
Robotzsaru magyar módra! Szuperjó emlékeket kapcsolt be nálam ez a kis robotikus alkotás, amit Sömenyi Viktor klántag osztott meg velünk. Azt írta, hogy „úgy kezdődött karácsony környékén, hogy valaki feltett egy videót ide a ROBOCOP filmből és Front Line Assembly hangjairól. Az ünnepek táján volt egy kis szabadidőm és összekomponáltam őket újra a szintimmel. Most meg faragtam mellé egy klippet. Nem túl hosszú. Van benne kicsi FLA. kicsi Nitzer Ebb. Egy jó fülesben vagy hifin szerintem jól szól.”
Engem ez azért kapott el annyira, mert én meg a PTS: Show Me Your Spine-t, ami egy régi Ministry Side Trax felvétel, és ami az első, eredeti Robocop film híres klubjelenetében szólt, vágtam alá a film jeleneteire, miközben videovágást tanultam DaVinci-ben. Nagy bátran feltöltöttem a végeredményt egyből a YouTube-ra, de mind a film, mind a zene licenszjogai miatt kiherélték, így senki se látta, kizárólag én. (Valahol egy külső vinyómon még megvan.)
Egyszer simán lehetne egy contestet (versenypályázatot) kiírni a hazai underground electro-közösségben, hogy alkossuk újra a Robocop-ot zeneileg és képileg. A magyar zsaruk biztos értékelnék, ugyanis nekik van egy ilyen nevű ügyviteli és információs rendszerük, ami erre a névre hallgat. (Nem áprilisi vicc, tényleg.)
Remek válogatásalbum lenne! Viktornak meg gratula. Értékeljük a kreativitást.
Nekem a chiptune meg a rave miatt koptak el a térdeim márciusban. Hát nektek mitől?
Nem igazán tudom megfejteni, hogy ez miként jött össze szervezésben, de a chiptune elektronika meg a 8bit és a különleges intelligens techno és/vagy metál szerelmesei lucskosra élvezkedhették magukat márciusban. Ott voltam mindjárt elsején a Budapest Micro Vol. 2. eseményen és szanaszét táncoltam magam Visage, Syngular, Planetdamage és Bitrotator válogatott zenéire. Aztán március 21-én, egy kellemes péntek estén a Riffben olyan kiváló előadókkal találkozhattam, mint a Double Score Dungeon, Explosive Diode és a NecroPolo.
Ezt a két eseményt pedig összekötötte egy fontos láncszem: D3T0X (a legprofibb VJ/DJ, akit valaha ismertem. Ha egy körömnyit kaphatnék az ő tudásából, különleges látásmódjából, boldogan és jófajta vizuállal kibélelt koporsóba zuhannék azonnal, amint leállt a szívem.)
Álljon itt pár izgi hangulatkép erről a két hibátlan estéről, de lentebb írok még a Happy Hardcore buliról is. Maradj velem, lájkolj, iratkozz fel, vagy szokás szerint, amit akarsz. (Vakard meg a fejed pl.)






Szóval: Hóvégi Happy Hardcore mókázás!

A Blue Hell / Supersonic szerintem zseniális klubhelyszín sokféle zenei műfaj barátainak összerántására. Kellően eldugott, mégis könnyen megközelíthető. Három teremben, hosszú barlangrendszerben mindig találni valami izgalmasat, elegendő táncfelület, ruhatár, korrekt bárpultok, hatalmas gumiabroncs üldögélő „fotelek” állnak rendelkezésre.
Március 29-én (és nem csak Mézga Kriszta miatt – lásd fenti flyer) bevállaltam, hogy kibújok még egyszer saját barlangomból és teljesítem március utolsó táncparancsát. Plusz akartam beszélgetni kicsit Megahittel (Vincze Imre retrosynth, synthwave, cyberpunk projektje), aki aznap este DJ Flatline néven szelektorként szintén megpörgette a lemezeit, ráadásul vinylt! Emiatt egy-egy szám között el is tűnt néha a DJ pult alatt, hogy kilapozza a következő fekete korongokat. Iszonyatjó zenéket játszott és nem is emlékszem, mikor láttam valakit utoljára valódi vinylről hangulatot teremteni.
Itt hadd fejezzem ki szimpátiámat a NEORAVE.hu csapatának és szervezőinek, hogy a rave (mint műfaj és/vagy mint electronic dance esemény) hagyományát hosszú időn keresztül képesek voltak éltetni és működtetni, lelkesíteni és klasszik underground bulikat csinálni Magyarországon. Örömteli, hogy sokféle underground szubkultúra létezik idehaza és a révülős, pulzáló, gyors, szeletelős, hardcore tánczenék közössége is ezt a sokféleséget gazdagítja.

Alapvetően ez csupán annyiban tér el a mi színterünktől, hogy nem koncertek vannak, hanem DJ-szettek a 90-es évektől egészen napjainkig tartó zenei repertoárból, minden mindennel összemashup-olva, millióféle keresztreferencia alkalmazásával. A lényeg, hogy erőteljes táncra gerjesszen. Aligha lehetne maradéktalanul felsorolni, hogy mennyi sok előadótól hallottam darabokat, szerintem ezt a volument csak az tudja beazonosítani, aki az MTV-n nőtt fel a 90-es években, illetve végigdarálta a világ dance music terméseit, slágereit szorgalmasan. Ami meglepő, hogy ezek megpimpelt, felbeat-elt, tempósított változatait azok is erősen élvezik és eszelősen táncolnak rájuk, akik akkor még nem is éltek (és anyjuk + apjuk se ismerte egymást szerintem). Én bármerre is botorkáltam az éjszaka folyamán, mindegyik teremben zenei időutazásban és heves, önfeledt táncban volt részem. Aki azt gondolná, hogy neonstickes tinik vonaglanak elborult zenékre totál betépve, azoknak jelezném, hogy ez csöppet sincs így. Mindenféle korosztály van, mindenki baromira kedves, előzékeny, aranyos, se tántorgó alkoholistákkal, se drogmámoros, dezorientált résztvevőkkel nem találkoztam a rendezvény teljes ideje alatt. Egy jópofa és a táncot szünet nélkül bíró, aranyos lánnyal még össze is pacsiztunk, megdicsérgetve egymást, hogy milyen jól nyomtuk! (Innen is üdvözlöm.)
Az egész este (past) perfect volt, minden szelektor kiválóan nyomta, de hadd emeljem ki itt most Psycho Cat-et, Saint Pöltenből, akinek a keverése engem abszolút feldobott és végig izgalomban tartott. Többször sikerült mosolyt kicsalnom belőle, ugyanis ismerve már a zenék és keverések szöveteit, mikor jön várakoztatás, ritmusrádobás, ezt kihasználva véraláfutásosra doboltam tenyereimet a színpad előtti olajoshordón. Nem mindig sikerült eltalálnom pontosan az ütemet, de úgy vettem észre, hogy a zengő fémes, mély dobhang több jelenlévőből derültséget és hangulati emelkedettséget váltott ki. Bocsika, erősen révültem!
Psycho Cat egyébként a Soundcloud-ján közzétette az esti buli mixét, de nem a felvett live keverését, hanem annak rekonstruált, háztáji változatát. Aztán közzétette a teljes, eredeti recordingot is! Nem várt vele sokáig, nem is tudom, kipihente-e egyáltalán magát.
Összességében ez is egy szuper este volt, és úgy vélem, ebben a hónapban minden életfáradtság és generelle fatigue ellenére azért csak kitettem magamért és adtam rendesen az energiahigiéna pofájának! (Arról inkább most nem riportolnék, hogy egy hónapon belül hányszor vicsorogtam az izomláz miatt, de akkor is baromi jó volt!)
Külföldről jelentem:
Let Your Body Learn Nitzer Ebb tribute samplerre valaki?

A Radio Body Music / 80s Records kiírt egy jó kis pályázati felhívást a Nitzer Ebb zenéinek feldolgozására, coverelésére. Úgy döntöttek, hogy 2025. október 1-jén kiadják a „Let Your Body Learn” Nitzer Ebb Tribute Samplert. Ha érdekel a részvétel, azt kérik, hogy küldd el a munkádat a specifikáció figyelembevételével 2025. augusztus 31-ig. Vannak ugyan korlátozások, de felkerülni erre a válogatásalbumra magyarként szerintem elég combos/izmos siker lenne.
Analog 80: O.T.T
Az Analog 80 egy EBM, electro-industrial, retrofuture, synth wave, new beat & acid projekt Brüsszelből. A francia zeneszerző (valódi „polgári” nevét senki se tudja, én legalábbis nem találtam rá), aki jelenleg Brüsszelben él, ahol felépítette saját stúdióját analóg és vintage szintetizátorokkal, szerelmese a kifinomult és tiszta hangzásoknak, az egyszerű és hatékony dallamok iránti szenvedélyét pedig elektropop és techno érintésével örökíti meg. Olyan úttörőktől származó elektronikus zenei hagyományt követ és tisztel, mint a Kraftwerk és Jean Michel Jarre. (Olyan, mint nálunk a Syngular!) 2013 óta vannak kiadványai és most egy új albumra készülve potyogtatja nekünk a jobbnál jobb trackjeit. Például itt van ez és nagyon menő!
Azt írja: „Egy távoli jövőben, jóval túlmutatva jelen korunkon, egy technológiailag fejlett földönkívüli civilizáció küldetésbe kezd az időben. Azzal a céllal, hogy megőrizzék a világegyetemben fejlődő civilizációk tudását és történelmét, ezek a lények időutazót küldenek oda. Célja, hogy feltárja a lakott világokat, dokumentáljon minden jelentős eseményt, minden tudományos és kulturális előrelépést, valamint azokat a kulcsfontosságú elemeket, amelyek e fajok evolúcióját alakították.
Amikor eléri a Földet, egy lenyűgöző, de paradox bolygót fedez fel. Az emberiség figyelemre méltó intelligenciájával és kreativitásával kitörölhetetlen nyomot hagyott környezetében. Egyrészt tanúja az évszázadok során elkövetett szörnyűségeknek – pusztító háborúknak, könyörtelen diktatúráknak, elnyomásnak és szenvedéseknek, amiket az emberek okoznak saját fajtájuknak. Másrészt lenyűgözik a rendkívüli eredmények, amelyek megjelentek: jelentős tudományos felfedezések, forradalmi találmányok, felvilágosult filozófiák és látomásos ötletek, amelyek megváltoztatták a történelem menetét.
De ami a legjobban meglepi, az valami, ami a saját civilizációja számára teljesen ismeretlen: a művészet. Festmények, szobrok, zene, irodalom, mozi… megannyi kifejezési forma, amely túlmutat a puszta funkcionalitáson, és érzelmeket, szépséget és szubjektivitást hordoz. Ez a felfedezés teljesen megváltoztatja az evolúcióról és a haladásról alkotott felfogását. A művészet ritka jelenségnek tűnik, az emberi tudat egyedi megnyilvánulásának – egy univerzális nyelvnek, amely képes felébreszteni az elmét, és érzelmeket közvetíteni az időn és a téren túl.
Ezzel a kinyilatkoztatással szemben a földönkívüli küldetése teljesen új dimenziót kap. Nemcsak a történelmet és a tényeket kell archiválnia, hanem az emberi kreativitásnak ezt a megfoghatatlan lényegét is, amely dacol minden logikával és racionalitással. Akkor el kell pusztítania ezt a bolygót…”
Minden egyes trackje egy komplett sztori. Nem kell frankofónnak lenni ahhoz, hogy imádni lehessen ezt!
Damon Albarn elektro-operát írt
Damon Albarn zenei producert csak az nem ismeri, aki eddig egy lyukas teszkós szatyorban élt. A Gorillaz frontembere megosztotta Instagramon a Varázsfuvola II: La Malédiction című operájának bemutatóját, amelyet Párizsban mutattak be március 27-én. Az opera alapja Johann Wolfgang von Goethe 1807-es „A varázsfuvola II. rész” című darabja. Az 1791-es eredeti egy kétfelvonásos opera volt Emanuel Schikaneder német librettójából. „Hallottál már Mozart Varázsfuvolájáról? Nos, Goethe, aki Mozart kortársa, megírta a II. részét – a folytatást –, de soha nem zenélte meg. Ez egy legendás, elveszett dolog.” – nyilatkozta – „Röhejesen hangzik az ötlet, hogy operát írjak, és hogy a Varázsfuvola folytatása legyen, nemcsak Mozart zsenialitásával küzdöttem, hanem Goethe-t is rávettem, küzdj meg vele is! Ez az elektro-opera egy lehetséges európai éjszakáról beszél nekünk, egy olyan időben, amikor a gleccserek olvadnak és a városok lángba borulnak, ez az új mese jó módja annak, hogy a világunkra gondoljunk és erkölcsöt rajzoljunk, a bátorság és az optimizmus leckéjét belőle.”
Szerintem erre érdemes lesz odafigyelni a „bátorabb” kultúrembereknek.
Az U-he Tyrell N6 3.0, ingyenes szintetizátor bővítmény jelentős frissítést kapott

15 évvel ezelőtt a német Amazona.de zenetech online magazin kiadta a Tyrell N6-ot, egy ingyenes szintetizátort, amelyet az U-he-vel és Mic Moogulatorral együttműködésben fejlesztettek ki a Sequencer fórumról. Ez egy nagyon népszerű ingyenes szintetizátor bővítménynek számít, amit sajnos sokáig nem tartottak megfelelően karban. Nos, ez most változott, az U-he átvette a disztribúcióját, és kiadta a Tyrell N6 3.0-t, amely egy jelentős frissítésnek számít sok fejlesztéssel. Jelenleg ugyan még béta verzióban van, de továbbra is 100%-ban ingyenes. (Én nem észleltem hibát eddig vele.)
A Tyrell N6 3.0 egy virtuális analóg/analóg modellező szintetizátor két oszcillátorral, egy aloszcillátorral, zajjal, többmódusú szűrővel, két LFO-val, két envelope-pal és egy kóruseffekttel. Tökéletes ingyenes szintetizátor ez a szintézis tanulásához az egyszerű, logikus elrendezése miatt, de nem egy vintage szintetizátor emulációja, hanem a különböző klasszikusok legjobb elemeinek kombinációja. VST-, VST3-, AU-, CLAP- és AAX-bővítményként fut macOS-en (natív Apple Silicon + Intel), illetve Linuxon és Windowson.
(A Soha jobbkor c. kissé kraftwerkes viccszámomat ezzel készítettem, de más Empelde trackeknél is szerettem ám bevetni.)
Ha érdekel a Tyrell, akkor erre fordulj rá.
…és ha már Kraftwerk… Álljon itt egy Chemical Brother & Kraftwerk mashup, mert jó!
Az megvan, hogy a BBC 30 000 (!) tételes hangminta archívuma szabadon elérhető?
A BBC Sound Effects Archive több mint 30 000 hangmintát kínál, amelyek személyes, kutatási vagy oktatási célokra ingyenesen felhasználhatók. Ezek a hangok a BBC szerzői jogi védelme alatt állnak, és a RemArc licenc alatt érhetők el.
A BBC Sound Effects Archive több mint 30 000 hanghatást, hangfájlt, hangdarabot tartalmaz, amelyeket a BBC különböző adathordozókon rögzített az évek során. A gyűjtemény legkorábbi felvételei a 19. század végére nyúlnak vissza, és körülbelül 200 viaszhengert is magukban foglalnak, köztük egy 1890-es Florence Nightingale-felvételt. A BBC archívumában található anyagokat különféle formátumokban tárolták, beleértve a filmet, audiokazettát, videokazettát, bakelitet és viaszhengereket. Az archívum célja, hogy ezeket az anyagokat digitális formátumba konvertálják a megőrzés érdekében.
Kedvenc kategóriáim (zárójelben a hangminták száma):
DESTRUCTION (263)
ELECTRONICS (590)
INDUSTRY (274)
MACHINES (2963)
Van amúgy mixer is az oldalon, ahol össze lehet pakolgatni a hangmintákat magadnak!
Pár érdekes tény még a BBC Radiophonic Workshopról:
Kreatív hangkészítés: A Workshop munkatársai hétköznapi tárgyakat, például kulcsokat, üvegeket és vonalzókat használtak egyedi hanghatások létrehozására. Például a „Doctor Who” című sorozat TARDIS-ának ikonikus hangját úgy hozták létre, hogy egy kulcsot húztak végig egy zongora húrjain, majd ezt a felvételt különbözőképpen módosították.
Elektronikus zenei úttörők: A Workshop jelentős hatással volt a brit elektronikus zenei színtér fejlődésére, és olyan művészeket inspirált, mint Brian Eno és Aphex Twin.
Hangok kereskedelmi elérhetősége: A BBC Studios és a Spitfire Audio együttműködésének köszönhetően a Radiophonic Workshop archívumának hangjai mostantól kereskedelmi forgalomban is elérhetők, lehetővé téve zeneszerzők és producerek számára ezek használatát.
A BBC Sound Effects Archive tehát nemcsak egy gazdag gyűjtemény, hanem a hangkészítés történetének és innovációinak lenyomata is, amely továbbra is inspirálja a kreatív szakembereket világszerte. Szerintem ez elég példaértékű (a hazai, bocs, „nemzeti” hangarchívumunk most épp merre is van?), bár egyesek úgy vélik, nem szabad félni a kreativitástól, és menni kell kifelé, terepre, field-recordingolni. Én szoktam is.
Valakinek azért biztos hasznos infó lesz ez, rommá lehet roncsolni, loopolni jó kis ipari albumokhoz belőle ezt+azt, még ha nem is royalty-free az archívum.
BBC Sound Effects Archive erre.
Ennyike. Jó volt? Akkor arccal előre az áprilisba!
Valami nem korrekt? Akkor ne tétovázz, ugorj, írj rám. Örülni fogok.
0 hozzászólás